På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 161123 *Nautiska syntesutbildning

HMS Falken

Atlanten, väst Västsahara 161122

 

Årets Nautiska syntesutbildning bedrivs i delvis nya farvatten för oss. Det är första gången i Gladan och Falkens historia som vi går till Senegal. Vi har nu under några dagar arbetat för att eleverna ska återfå sina grundkunskaper i fartygshantering. Nu växlar vi om och fokuserar på navigation. Eleverna har läst teori under hösten i Karlskrona på Nautiska sektionen. Bland annat har tidvatten, astronomisk navigation, storcirkel och loxodromberäkningar avhandlats. Eleverna kommer nu att genomföra en besticksjournal. De skall felfritt lösa ett antal observationer och uträkningar. Detta medför mycket stor aktivitet hos både elever och oss instruktörer. Instrument  såsom sextant, pejlskiva, kompass används flitigt. Miniräknare, transportörer, passare, sjökort och sjökortsutdrag används avigt och rätt. Tersur och nautiska publikationer såsom NA och ATT används och det bläddras friskt. Vi pratar tid, alltså GMT, UTC, LT, tidszoner med mera. Allting kan sammanfattas med navigationsarbeten. Allting skall rättas så vi är alla sysselsatta.

 

Vidare utbildar vi i teknik för de som är intresserade. Även fast vi är på ett segelfartyg så finns det mycket teknisk utrustning. Även vi behöver el till exempel. Det finns motorer, pumpar, rör och kopplingar. Kompressorer och hydroforer. Vi tillverkar vatten med hjälp av osmos. Kylar och frysar skall hållas igång.

Vi försöker också dela med oss av våra allmänna ”sjömanskunskaper” i stort och smått. Kort sagt, vi anstränger oss för att ge kadetterna så mycket kunskap vi kan.

 

Våra elever går officersprogrammet och kallas OP 14-17. De går en lång utbildning och de är  – och blir – mycket dugliga och duktiga. Vi trivs väldigt bra med dem. Vår nya 2.e kock Peter Ståhl har kommit in i besättningen på ett föredömligt sätt. S har även en specialitet som bagare. Vår ljungman, Iris Olovsson håller bland annat på att självutbilda sig inom astronomisk navigation, med hjälp av utbildningsmaterialet från kadetternas utbildning. O gör detta som ett experiment, så vi kan kontrollera att vår utbildning är pedagogisk. O är 17 år och civil.

Malin Eriksson är tillbaka ombord som 4.skeppare efter några år på civilingenjörsprogrammet och HMS Gladan. E tillför en fantastiskt känsla för detaljer och ett sprudlande humör.

Brassen, Åke Westerlund är harmonisk då vår tekniska utrustning fungerar väl.

Just nu har vi fysisk träning runt storluckan. Den leds av vår superenergiska 3.e skeppare John Samuelsson, som även vikarierar som 1.e skeppare, då allas vår Lange är i Sverige och stöttar upp på Gladan.

Överlag är det mycket god stämning och det bubblar av aktiviteter överallt i fartyget.

Möten skall hållas, vi har en Dakargrupp, en halvdäcksgrupp, en nautiskt grupp och en kräftgrupp, alla skall sammanträda om viktiga saker.

Köksmästaren Andreas Lyman har bjudit på wookgryta till lunch och vit fisk till middagen.

En tradition som härstammar från våra tidigare utbildningsfartyg HMS Carlskrona och HMS Älvsnabben (och sannolikt flera fartyg innan dess) är att kadetter/aspiranter ”inbjuds” till fartygschefen i kajutan – för en formell middag. Detta syftade till att förbereda eleverna inför kommande officiella tillställningar de kan förväntas deltaga i. Förr gick det formellt till;  skriftlig inbjudan, formell klädsel och tack-kort skulle skrivas och så vidare. I dag utbildar vi inte i det formella men eleverna inbjuds till fartygschefen och några från besättningen i gunrummet två och två. Detta för att bygga på en gammal tradition och umgås en stund under lediga former. Detta sker till sjöss. Omvänt äter några av ordinarie besättningarna lunch hos eleverna på trossbotten. Att man äter i olika utrymmen är till  stor del av praktisk natur, på grund av fartygets utformning. För övrigt skulle nog eleverna tycka det vara sisådär, om ”chefen” sprang i deras utrymme stup i kvarten, haha.

 

För övrigt ska ju hela fartyget skötas, det ska lagas mat, underhållas materiel. Vi kommunicerar och planerar våra besök i land med olika myndigheter.

I morgon förväntar vi oss passera kräftans vändkrets (N 23° 26´). Vi kommer då genomföra ett traditionsenligt ”dop”. Egentligen är det riktiga dopet när ekvatorn passeras men vi tycker det är lite trevligt att genomföra det även vid vändkretsen. Förr gick det något råare till men mjuka som vi är nu för tiden, så går allt trevligt till. Just nu får det vara en hemlighet mellan er och mig då de ”obefarne” sjömännen inte vet om detta.

 

Väl framme i Dakar kommer vi att mötas av den svenska ambassadören Per Carlsson. Vi kommer bland annat ha en stor mottagning ombord för inbjudna gäster från Senegal och diplomatiska kåren, vi återkommer om detta i senare blogginlägg.

 

Ja det här är en liten inblick i vår verksamhet just nu. Nedan liten ordförklaring, på sådant vi utbildar i och nämnts i texten.

 

Thomas Falk, FC

 

 

Nautisk syntesutbildning: En sammanfattning av all tidigare utbildning i navigation och manövrering.

 

Tidvatten:      Havets rörelse på vissa delar av jordklotet, företrädesvis beroende på månen och solen.

Astronomisk navigation: Att med exempelvis sextant och tid positionsbestämma sig. Alltså utan teknisk hjälp av exempelvis GPS.

Storcirkel:     En cirkel på en sfär (exempelvis jorden) som skär origo. Det blir den närmsta vägen vid förflyttning på en sfär.

Loxodromberäkningar: Att matematiskt räkna ut distans och kurs.

Besticksjournal: Eleverna gör allting praktiskt, som den teoretiska utbildningen i land innehållit. Observationer, uträkningar och sjökortsarbete.

Sextant:         Instrument för att mäta höjdvinkel över horisont till himlakropp, skalan är en sjättedels båge (sextant).

Pejlskiva:       Instrument för att mäta bäringar (riktningar) till exempelvis fyrar eller himlakroppar.

Kompass:       Finns olika, vi har magnetkompass och gyrokompass.

Transportör:  För att rita ut kurser i ett sjökort.

Passare:        För mätning vid sjökortsarbete.

Tersur:          Tidtagarur.

NA:                Nautikalalmanacka, nödvändig information om himlakroppar.

ATT:               Admiralty Tide Tables. Värden som behövs för tidvattenberäkningar i olika hamnar.

GMT:             Greenwich mean time. Tid styrd av jordens rörelse.

UTC:              Universal Time Coordinated. Kopplad till atomtid (som i sin tur bestäms av cesiumatomens strålning mellan olika nivåer, definierar även en sekund) och justeras mot GMT-tid

LT:                 Lokal tid.

Tidzoner:       Finns 24 tidzoner och det är 15° mellan varje, West 7,5° – East 7,5°=tidzon i Greenwich (London) och har följaktligen samma tid inom de longituderna.

Osmos (omvänd): För färskvattentillverkning av havsvatten.

Hydrofor:      Tryckhållningsanordning för vätskesystem.

Kräftans vändkrets: Det är den norra vändkretsen där solen har sitt nordligaste läge, där den kan stå i zenit N 23° 26´(läs sommarstolstånd)

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *