På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 161008

HMS Falken

Nu är vi snart i mål

Vi har tagit oss totalt 1487 Nm och snart är vi i mål då har vi gjort en resa på 1746 Nm.

Denna seglats har varigt så mycket mer än bara en resa från Brest till St Cruz de Teneriffe det har varigt en utbildning men också en upplevelse på många olika vis vi alla kanske har upplevt det olika men jag har haft sjuk kul ombord och det finns mycket erfarenheter som jag kommer ta med mig in i framtiden.

Igår förmiddag så tog FC upp en punkt med samtliga elever det var det stora valet att försöka segla hela vägen. Vi hade tagit oss ca 400 Nm av våra 622 Nm till St Cruz, vi har seglat sen vi kastade loss i Cadiz nu var det upp till oss elever att välja om vi skulle kö hårt nu och segla på hela vägen och komma in söndag som planerat. Eller om vi bara ska bärga alla segel som vi har och gasa på med huvudmaskin för att komma in lördag kväll för att kunna ankra över natten. Det var folk som var lite motviliga och ville bärga alla segel och gasa på för maskin men efter ett öppet samtal mellan FC, eleverna och 3. Skepparen så var vi alla inställda på samma sak, att vi skulle sätter lite mer segel, vi skulle jobbar lite hårdare och får lite mindre sömn, men det är det värt för vi hade då seglat in i mål vi hade seglat över 600 Nm på 5 dagar. Jag upplevde att det var så häftigt för att vi alla var enade visa mer än andra men vi alla var i slutet av den uppställningen enade omen o samma sak; vi skulle ge vår sista och segla in i mål. Det var så häftigt att se det och efter det så fick folk ny ork verkade det som folk var i gott mod och vi alla var redo att ta oss den sista lilla distansen på ca 125 Nm till mål.

Igår eftermiddag så hade vi seglat på tagit oss ännu en bit på väg men såklart så hade vinden avtagit… Vi alla var redo och enade om att segla hela vägen men pga att vi har en fast ankomstid kl. 1000 på söndag så kan vi inte vänta hur länge som helst. Vid 1600 vaktförfångning så hände 2 saker. Den första händelsen var att FC kom och meddelade att vi kan avvakta någon timme och vänta på vinden men samtidigt så desto längre vi väntar desto hårdare måste vi kö maskin för att komma fram i mål och desto hårdare vi kör maskin desto mer otrevliga rullningar blir det. Efter vaktförfångningen tog det nog inte mer än 5 minuter innan det började skrika från halvdäck ”Vakten till manöver klart bärga” Inom en timme så hade vi bärgat 5 segel utav de 8 vi hade uppe. Sen var det huvudmaskin som började föra oss framåt och så började vi röra oss med ca 5 kn/h fart mot mål. Denna händelse var så typisk för efter ett bra samtal mellan FC och oss elever så när vi enades oss om att gå till segels så några timmar senare får vi bärga de mesta och kö maskin. Men så kan det var, det är inte alltid så att man kan hålla sin primära plan så då får man komma på en lösning för att försöka göra den så perfekt som möjligt. Dock så är inget riktigt helt perfekt.

Den andra saken jag skulle berätta om var att idag också istället för vaktförfångning kl. 1600 så fick vi ha en trevlig timme när vi spelade Skeppoardy och tävlade mot varandra vilket var väldigt trevligt och roligt. För mig som är lite yngre så var det något nytt som jag aldrig hade hört talats om men det var kul och uppskattat. Dock så kom vårt kvarter 3:a men de var inte så långt ifrån en stark andra plats. Det är väldigt roligt att de kastar in sådana sponta saker just för att det blir bättre stämning vi alla får skratta tillsammans men också att det får en på andra tankar än de man går o tänker på hemma. Vi har ändå varigt borta nu strax över 3 veckor och hemlängtan börjar nog komma till oss alla mer eller mindre.

Det är ju så att vi är snart framme i vårt sista delmål sen är det en kort segling till vår slutdestination. vi har mindre än 6 dagar kvar tills vi mönstrar av och får åker hem. Vem som är kocken på Nynäs är frågan de; men det talas om avslutningsmiddag mm, men vi får väll se vad de blir. I alla fall så har det har varigt en sjukt rolig segling och lärorik på många olika nivåer och inom många olika områden, mycket kommer jag ta med mig i framtiden, jag hoppas att alla andra har haft lika trevligt och roligt under denna segling trotts visa motgångar ibland. För även om det är tufft vilket det har varigt med jämna mellanrum så är det viktigt att inte ge upp och att man håller huvudet högt. vi har en elev ombord, vilket är lite av en förebild i just att inte ge upp och att hålla huvudet högt. Sen har vi Pierre som är som han är; först kan man säga som han sa själv att han är grön ut i fingertopparna och kommer från Armén men nu på väg till att bli speciallist officer i Flottan. Han har varigt sjösjuk emellanåt vissa dagar värre än andra, han verkar inte vara jätte förtjust i denna segling och han längtar hem; men trotts de så den dagen han resta sig upp ur sin sjösjuka den dagen var nog den roligaste dagen ombord. Han är just en sådan liten grej i min/vår vardag som gör allt så mycket roligare ombord. Men han är också ett perfekt exempel på att inte ge upp även om man har haft motgångar med sjön och att han vill hem så är han här han är aktiv och deltar och bidrar till en Satans massa skratt och glädje bland oss alla ombord han är det lilla extra man gärna vill ha som vi har haft ett privilegium av att ha under denna segling.

Det har i alla fall varigt en riktigt härlig segling och skulle jag någonsin få chansen igen skulle jag ta den utan att blinka. Jag är sjukt nöjd med denna resa och jag hoppas alla andra är de med. Men nu även om det har varigt kul att berätta om att detta så är kl. 0547 lördag den 8 oktober och det är dags att ta en tupplur på däck innan det är dags att fortsätta med vår verksamhet ombord.

Ps. Vi var så nära att sätta alla 9 segel samtidigt men detta förbannade segel Fisherman ställer till det för oss så de vart aldrig alla segel men nästan. Vilket är lite mäktigt.

Med vändliga hälsningar,

Adam Ešent?ls

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *