God kväll/Morgon! Klockan har precis passerat 02:30 och jag i egenskap av skeppsnummer 426 har blivit tillfrågad att skriva ett par rader om dagens göromål och händelser. I detta nu befinner sig HMS Falken på kryss strax utanför Skottlands Territorialvattengräns i väntan på gynnsamma förhållanden för att angöra Scapa Flow och så småningom förtöja Stromness, fartygets fasta besättning har under dagen och veckan haft löpande lektioner och uppdateringar om de speciella förhållanden som råder kring de brittiska öarna allmänhet och Orkney-öarna i synnerhet, framgång är avhängigt en god planering för att nyttja de strömmar som uppstår i området till följd av de kraftiga skillnaderna mellan hög och lågvatten.
Den här typen av planering har varit mycket lärorik även för luttrade sjömän och kadetter som är vana vid östersjöns förhållanden, om allt nu stämmer kommer vi att påbörja angöringen under morgontimmarna och förtöja under eftermiddagen. Under dagen har flera elev-ledda lektioner hållits där kadetter får en chans dels till utvecklande av sin egen lärarroll, men även kunskapsöverspridning och delande av erfarenheter från tidigare tjänstgöring i marinen är viktiga inslag. Utöver detta har allas våran slottspoet Linus Steen givit ett föredrag om historiken kring Scapa Flow och dess roll som bas under de bägge världskrigen, föredraget avslutades med ett musikaliskt framträdande som uppskattades av såväl kadetter som den fasta besättningen, där en inbakad permissionsansökan i visan får anses var höjdpunkten.
I övrigt är stämningen ombord god och de sista vakterna har sjöbenen återvänt hos oss kadetter efter att Nordsjön åter antagit en något skrynkligare form, vinden har inneburit att vi kunnat hålla stadiga 6-8 knop vilket känns skönt efter tidigare tålamodsprövande 2-3 knop. Den lutning som naturligt medföljer dessa vindar har också den en inverkan på livet ombord och för den oinvigde framgår syftet med sjösurrning och god ordning än en gång med önskvärd tydlighet. Vakten börjar likt den här inlägget nå sitt slut och jag måste konstatera att utmaningarna ombord skiljer sig från de man upplever på fartyg av modernare snitt men trots detta aktuella för vårt framtida yrke, trångboddheten och sjöhävningen är densamma men sjökortsarbeten och däcksarbeten bjuder på särskilda förhållanden långt ifrån någorlunda vågräta däck och AC-tempererade torra navigationsplatser. Till sist vill jag hälsa till nära och kära hemmavid och övriga läsare som tagit sig tid att läsa det här inlägget, nu väntar bingen och förhoppningsvis purras vi ut till frukost och en vy över den karga Skotska kusten.
Väl mött / Skeppnsummer 426 Ådén