På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 160808 *Segel & Riggritning

HMS Falken

Position: Utomskärs på latitudsgrad N 59° utanför inloppet, som leder mot Hardangerfjorden.

Historik ny som gammal.

Kul att det varit kommentarer på olika social medier angående ny segelkombination. Kunskapen att gaffelsegel inte alltid är det optimala ute på oceanerna har funnits länge. Bland annat efter överfart till Västindien på 50-talet så pågick ett resonemang att bygga om Gladan och Falken till en rigg som heter Brigg. Trots att det medför problem med slag i riggen går det att vistas på de stora haven med nuvarande rigg (skonare), men för att komma till nuvarande sak, har införandet att ett nytt segel som vi döpt till stormfock förbättrat våra möjligheter i olika vatten och vindstyrkor.

Nu lite information för er som är lika ”nördiga” som oss själva.

Problemen är två.

  • Hård vind med användande av gaffelsegel ger mycket segel yta och svårigheter att vända genom/undan vind med gafflar. Det blir stora påfrestningar och krävs många sjömän för att genomföra vändningar.
  • Svag vind i kombination med dyning, ofta från olika håll ger slag i riggen som ej är önskvärda.

Genom att vi nu har möjlighet att använda stormsegel, stormstor och stormfock (trekantssegel utan bommar och gafflar) har vi utmärkta resurser att hantera båda ovanstående vädersituationer.

Idén är inte ny då det under åren gjorts enstaka försök med att sätta stomstoren på förliga masten och lika så olika sorters stagsegel. Nu är det dock ett ”skräddarsytt” segel som är 40 m2 stort. Ny mastskena ditsvetsad i likhet med stormasten. Vi har tillverkat ett nytt fäste på stormasten för bomklykan till gaffelfockens bom, så att samma bomklyka går att använda. Skotpunkten på babords skot är inte helt optimerat ännu, då det kommer i konflikt med insvängd skeppsbåt. Dock finnes olika lösningsförslag på det hela.

Svårigheten just nu som inte var medräknad är att ”hur få våra skeppare och timmerman att hissa gaffelsegel? När vi nu snabbt lärt oss hur ”bekvämt” och enkelt det är med ”snedsegel”, haha.

Lite övrig information om pågående verksamhet. Utöver den normala sjömanskapsutbildningen och lärandet om livet ombord gör vi ett försök att förbereda eleverna på kommande utmaningar. Att vara lärare/utbildare är en stor del i många sjömän och officerares yrkesliv. Att kanske hålla sin första lektion kan vara lite nervöst och som alltid, övning ger färdighet. I innevarande elevomgång finns det en hel del med kunskap om sjölivet. Vi ger eleverna möjlighet att välja lektion och förbereda sig. Därefter hålla lektion. Hitintills har två plus två elever hållit lektioner med mycket gott resultat.

Vi närmar oss ankring senare i kväll vid inloppet till Hardangerfjorden. Prognoserna talar om hårdare vindar igen under kvällen/natten. Nu har vi avverkat en dag med slör och det är uppskattat. Målet med etappen är Bergen där vi återkommer med information om NOKA (nordiskt kadettmöte).

Nedan en förklaring av vissa ord för icke ”nördar”

Brigg: Segelfartyg med två master och råsegel på båda masterna (liknande vikingasegel till formen).

Skonare: Segelfartyg med två master och gaffelsegel på båda masterna. Gafflar (ej kniv och gaffel). Gaffel ser ut som en bom som sitter under seglet men gaffeln sitter över seglet. Seglet hissas upp med två fall som sitter fast i gaffeln och då följaktligen drar seglet med sig upp när det hissas.

Gaffelsegel: Ett segel med fyra hörn (horn), och fäst i en gaffel.

Gaffelfock: Ett gaffelsegel som hissas i förliga masten.

Fall: En tamp som användes till att hissa ett segel.Dyning: Kvarvarande vågeffekter efter ett lågtryck (vädersystem) längre bortifrån. (Oftast långt avstånd mellan vågtopparna som är mjukt rundade.

Slör: Vinden kommer snett akterifrån (bakifrån), (många seglares favoritvind).

Thomas Falk, FC.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *