HMS Falken stävar norrut med hjälp av undanvind som fyller våra stormsegel och bredfock. Norges kust visar sig endast då och då genom det regntunga diset men trots solens tillkortakommande är besättningen vid god vigör och gott mod.
Efter några dygns segling kan man nu märka att vi elever har börjat anpassa oss mer och mer, vi lär oss vaktschemat utantill, vet var det är bäst att hålla i sig när det kränger och sjösjukan verkar de flesta ha lämnat efter sig i Skagerrak. Det skojas friskt både inom vaktlagen och mellan divisionerna.
När vi i styrbords vaktkvarter halade bredfocken märktes en stor skillnad i Falkens sjögång. Från att ha stampat i vågorna med bidevind som motor och västlig kurs tar vi oss nu norrut med hjälp av undanvind och sjögången blir lugnare när vi färdas i samma riktning som vågorna. Norges sydkust är således rundad och vi har i skrivande stund Stavanger tvärs styrbord.
Nyckelbesättningen ombord söker med ljus och lyckta efter en bra ankringsplats som ger oss skydd mot det stundande vädret med hårda vindar och stora vågor. Förhoppningsvis sätter verkställande officeren ombord (VO) en kurs som tar oss in i någon vacker fjord så att vi kan njuta av de vackra vyer vi alla sett på vykort från Norge.
Klockan närmar sig 13.30 och den dagliga nyhetsuppläsningen som görs utav någon ombord inför resten av besättningen, ett mycket uppskattat inslag bland allt trimmande av segel. Under denna eftermiddagssamling informerar även VO om vår position och lite om upplägget framöver. Därefter är det antingen vaktpostering så som utkik och rorgängare som sker eller utbildning för den fria vakten.
En av de vaktposteringar som finns är glasvakt, något som för många säkert är okänt, inte minst var det de för mig när jag klev ombord. Glasvaktens uppgift är att informera resten av besättningen om tiden. Det kommer ifrån att urverk förr i tiden var mycket dyra och inget som gemene man ägde. Därför köpte man tid av någon rik krösus när man var i land och då fick glasvakten i uppgift att förvalta tiden genom att vända ett timglas varje halvtimma och ringa i skeppsklockan.
En vakt idag löper över fyra timmar ombord på HMS Falken, varje halvtimma markeras med ett slag och varje hel timma med två snabba slag i följd. Totalt blir det åtta slag under en vakt på fyra timmar.
Med dessa ord önskar jag er andra ”fair winds and following seas”.
Hälsningar elev 103, Patric Martinsson.