På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 150313

HMS Falken

Hej alla bloggläsare och kanske anhöriga också. Nu tyckte jag det var dags för ett sista resebrev innan vi mönstrar av skonertern den här gången. Det var ju ett tag sen sist jag skrev så jag plockar med lite annat som har hänt med.

Det första som jag tror inte är berättat är när jag och Klevsäter hade hamnvakten i Algeciras. Historien börjar ungefär 14:00 när en av bil katamaranerna för om falken skulle förflytta sig närmare falken för att göra plats för en större båt. Väderförhållandena som rådde var inte direkt optimala, stark vind ifrån kajen på ca 20s/m. Trotts detta så valde kaptenen på båten att släppa all förtöjning. När vi stod och titta såg vi att bara en av motorerna arbetade vilket gjorde att möjligheten att saxa motorerna omöjligt. Men iväg skulle dem, när dem börja närma sig falken så börja dem driva av kraftigt pga vinden och formen på båten. Dem försökte först att lägga på en förända på kajen och backa sig till rätta men tyvär var kraften för stor för trossen så den gick av och sköts tillbacka på båten. Det resulterade i att dem drev av och fick försöka igen. Därefter dröjde det ca 20 minuter innan dem var tillbacka. Om det blåser mycket i fel vindriktning brukar alltid fart vara lösningen. Det visste dem på katamaranen också, men det dem inte visste var att båtens maskiner skulle ge upp 30 meter innan kajen. Det blev en redig smäll och det sprutade betong när dem gick in i kajen.  Vinden låg fortfarande på så dem drev iväg igen. Dem var därefter tvungna att nödankra mitt i hamnbassängen för att inte driva på något. Några minuter där efter steg en lots ombord och två bogserbåtar hjälpte till att få in båten till kaj igen.

Så det var definitivt dem mest intressanta hamnvakten jag har haft i alla fall. Så nu, åter till dagsläget. I skrivandets stund så är vi ca: 54 Nautiska mil kavar till hamnen. Vi har seglat fram till nu men vinden mojna ner till 2,5 m/s så vi var tvungna att starta huvudmaskin för att kunna komma någonstans. Tidigare idag har vi seglat på ordentligt med alla segel upp samtidigt (-Storstängstagseglet). Det var än mäktig känsla att ha så mycket segel i vädret samtidigt.  Vi lämnade även Sevilla idag så lots och slussning har varit med på agendan. Det var en lite spisel dag för mig idag för jag fick vara redaktör på falkens egna lilla nyhetsbyrå. Det innebär att man får välja ut lite nyheter från sax pressen som man sedan läser upp på 13:30 uppställningen. En utav nyheter jag valde var om lastbilen som hade välta för att skinkan hade hamnat i rullning.

Så det sista jag tror många undrar är nog hur det känns nu när resan snart är över. Svaret på de är att jag har blandade känslor men allt måste komma till ett slut nån gång.

Så till alla där hemma vi höres snart Hälsningar Kvartersförmanen och Förtoppsegelgasten 131 Kasper Erdmark

 Erdmark

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *