På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 150120

HMS Falken

Att axla accelerationsvindar

Tre dagar sedan senaste blogginlägget. Tror jag. Jag vet egentligen inte säkert. Chefen sa att ingen hade bloggat sedan innan vi var i La Gomera, det stämmer säkert, fast det säger inte så mycket om vilken dag det var vi var där. Efter långa nätter och dagar till sjöss uppkommer en viss tendens till brist i tidsuppfattningen här ombord. Jag vet i alla fall att vi ankrade en natt utanför i en vik. Planen var egentligen två nätter, men efter att chefen och några till varit och rekat hamnen, och upptäckt att det var någon sorts stor fest på gatorna beslöt de tillsammans med kvartersförmännen att vi skulle lägga till tidigare och hänga på festen (allt skulle vara stängt på söndagen).  Jag vågar nog säga att alla var nöjda med det beslutet.

Vi har alla känt av hur bra det är med kontraster. Seglingen till La Gomera var intensiv. Vi hamnade i accelerationsvindar, och det var vi inte helt förberedda på. På tio minuter ökade lutningen med säkert 15 grader och hastigheten som följd av vindarna. Relingen var många gånger under vatten och det skvätte vatten från alla håll! Alla var mer eller mindre blöta, förutom 2an, 3an, snickarn, sekonden, chefen. För de hade sina nya ställ på sig. Mycket nöjda.

Seglingen gick fortare än beräknat tack vare vindarna. Undertiden fick vi stå lite på standby, ifall vi skulle giga toppseglena som var uppe. Och för de som inte vet, eller inte tänkt på det, så bör man inte ha toppseglena upp vid alldeles för kraftig vind, om man inte vill ha kraftig lutning. Ju högre upp, desto mer vind. Ju mer vind desto mer tryck blir det på seglen, och då lutar det! Spännande tycker vissa, mindre spännande tycker andra. Oftast vänjer man sig efter ett tag. Men vi tog ändå in toppseglena tillslut. Alla toppgastar fick klättra upp och beslå så att inte seglen stod och slog i vinden. Snacka om adrenalinkick vi fick! Men det är kul med lite spänning i vardagen. Det får en att uppskatta den lugna delen av vardagen.

På eftermiddagen ankrade vi i en vik, av besättningen kallad Torbens vik (?), och vi återställde i ljuset av solnedgången mot La Gomeras höga klippor. Stämningen var på topp kan man säga. På kvällen överraskade besättningen oss elever med cola och Falken-bio på trossbotten. Yey!

Morgonen därpå sken solen och alla hade fått sova några timmar. Vi gjorde allt möjligt sjömansarbete på däck och det var mest bara mysigt hela förmiddagen! Efter lunchen hade vi som seglat förut en lektion i astronav. Vi pratade om Solen och jorden i form av grapefrukt och lime, och lite om vändkretsarnas deklination. Mycket intressant. Fortsättning följer på det ämnet senare under seglingen.

Tilläggningen i San Sebastian, La Gomera genomfördes för maskin men var tricky då det var mörkt, blåsigt och lite trångt, Just San Sebastian var en kluring, men det löste sig bra med lite back och ett varpankare. Många av våra tilläggningar och losskastningar gör vi seglandes nuförtiden. Det är coolt.. Den kvällen gick i dansens och de friterade degpinnarnas tecken.

För samtliga deltagare erbjöds det en obligatorisk busstur runt ön. La Gomera är en bergö med regnskog, getodlingar, hemmabakade kakor, moln och fina utsikter. Det var ett trevligt inslag med en duktig guide. Alltihop slutade med middag på restaurang Falken och kvällspermission.

Innan losskastningen till segels efter lunch dagen efter, hölls det segelteori av försteskepparn på trossbotten för alla elever, det är bra att ha lite grundkunskap i hur allt fungerar med vindar, segel och tryck. Inatt och idag har vi kryssat oss fram längs Teneriffas syd och östkust. Det var en hård vakt för de som gick två pass i natt, själv var jag loggast och fick sova länge och bra i natt. Mycket behagligt. Nu börjar vi närma oss Santa Cruz de Tenerife, och planen är att lägga till i eftermiddag. Låter som en bra plan! Där ska vi ladda upp med mat, energi och glada minnen innan vi ger oss ut på långresan mot Agadir, Marocko.

Rent generellt ät stämningen just nu god, några är lite febriga, inte jag, några är lite sjösjuka men de flesta mår bra. Möjligtvis lite trötta efter nattens äventyr. Jag skulle vilja hälsa hem till familjen, särskilt till storebror Lucas som fyller 21 långa år idag. Grattis. Det kanske kommer ett paket. Det kanske kommer när jag är hemma. Det kanske kommer när jag åkt igen. Det är bara den spanska posten som vet.

Anna Lissner

 DSC_9432 DSC_9427 DSC_9422 DSC_9421 DSC_9362 DSC_9145 DSC_9314 DSC_9319 DSC_9315 DSC_9070 DSC_9109 DSC_9105 DSC_9092 DSC_9088 DSC_9098

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • Göran Pettersson 21 januari 2015 14:50

    mycket bra beskrivning av hur det kan vara på falken och mycket fina bilder.

  • Cissi 22 januari 2015 08:54

    Vill skicka en stor stor kram från Japan till världens bästa och coolaste lillasyster Elinor Lindqvist!
    Hoppas ni får bättre vindar framöver och att havet kan hålla sig någorlunda platt.
    Lycka till!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *