Som militärer övar vi mycket. Ena dagen skall vi kunna vara brandmän nästa sjukvårdare. Vi är lärare, fysinstruktörer, någon blir ”resebyråchef”. Vi är alla ”ambassadörer” för försvaret och Sverige i alla våra hamnar/länder vi besöker. Utöver detta, så är det såklart de militära yrkesområden var och en har. Ute till sjöss finns inte alltid brandkåren eller sjukhus ”runt hörnan”.
Generellt övas det kontinuerligt på någonting. I går övade vi nyckelbesättningen (den fasta besättningen) i att ta omhand om skadad person i riggen. Vi har ett litet arrangemang av tampar som skall ledas och kopplas. Nackkrage skall monteras och vid behov följeperson som åker med ner. Det gäller att det blir så stadigt som möjligt, inte alltid så lätt när det gungar. Övningarna gick bra. Snart skall vi testa vår kunskap avseende livräddare. För oss är det en person som hoppar i havet med lina och lite utrustning, för att kunna assistera om någon person fallit överbord. Sådant kan inträffa, dels från eget fartyg, men även från andra vilket man skall vara beredd på. Vidare står reservstyrning på programmet, taljor som läggs till spels och ett ok sätts direkt på hjärtstocken, för er som vet vad det innebär. Bilder kommer längre fram. Vi försöker hitta olika övningar varje period för att hålla kompetensen uppe. Detta sker ibland med nyckelbesättningen och vid vissa tillfällen tillsammans med eleverna, beroende på vad det är. Säkerhet är en högprioriterad fråga för oss alla ombord och ett det pågår mer eller mindre ständigt ett samtal i ämnet. Vi är väldigt förskonade från allvarligare olyckor även om kocken skär sig någon gång eller någon klämskada kan dyka upp. Det är en annan verksamhet att vara till sjöss, än att vara i land på arbetsplatser där det är lite lugnare och inte lika mycket krafter i rörelse. Detta å andra sidan är varför många tycker om att vara till sjöss/i marinen, variationen och upplevelserna.
Längre fram, kommer jag att tillsammans med Torben Holmberg som hoppat in som en 1.Sk, att fotografera och beskriva ändringar som har skett ombord men även lite om förändringar som sker just nu med början på HMS Gladan. Detta som lite kuriosa, kanske för er som varit ombord i olika tidsepoker.
Thomas Falk, FC.