På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 130922

gladanochfalken

Resebrev 130922

Gick på mitt pass tillsammans med övriga i Babordsvakten 00:00 natten till Lördag, det var fortsatt bra vind och tillskillnad från överresan till Kristiansand så var det mindre sjö och vi seglade med vinden och vågorna in i aktern (slör) vilket gjorde resan väldigt behaglig. I övrigt under natten var vädret kyligt med lätt molnighet och humöret på topp hos den arbetande vakten, kockarna hade även förberett varm blåbärssoppa så att vi hade att värma oss inifrån och ut, dock så får man vara försiktig att inte spilla då blåbärssoppan kan vara knepig att får bort senare vid den dagliga rengöringen.

04:00 fick man äntligen gå och lägga sig igen då sjön ”suger”, man blir fort trött utav att vara ute och arbeta i den blåsiga och kyliga natten. Jag har även börjat fundera på om det hade varit så dumt att ha en hängbinge (en hängmatta) istället för den fasta binge jag blivit tilldelad, jag då hade man sluppit ligga och rulla i bingen under fartygets rullningar.

08:00 är det frukost och dags för babordsvakten att åter ta över vakten på fartyget. Nu blev det en lite mer aktiv vakt då vi fick slå ett par gånger och satte även våra två topp segel (Förtoppsegel och Stortoppsegel) jag fick den fina äran att klättra upp i toppen för att lossa beslagen på seglen för att vi skulle kunna hissa seglen. Det är ett intressant projekt när man inte är van då det gungar ganska bra där uppe och även om man är säkrad med klättersele så är det lätt att man håller krampaktigt i vanten för att man inte vill tappa greppet, men man lär sig ganska fort att man måste kunna slappna av för att spara på krafter och kunna göra ett bra jobb även om man är närmare 30 meter över vattenytan.

12:00 serveras det lunch och därefter så startar dagens utbildning och därmed behövde alla vara vakna resten utav dagen. Nu sattes även det segel som jag och jag tror även andra har sett framemot, Bredfocken (Falkens rå segel). Med Bredfocken satt så hade vi 8 segel uppe vilket var det flesta antalet segel vi haft hissade samtidigt, 8 st. Vi satte även för den här seglatsen nytt hastighetsrekord för segel, drygt 8 knop. Dagens utbildning var som vanligt sjömanskap, med inriktning att toppgastarna (dom högst upp i toppen) fick öva på att slå med toppseglen (slå, när man vrider runt fartyget och får vinden in från motsatt sida) vilket är en procedur i sig. Plötslig under utbildningen började vinden tillta och vi bärgade segel och seglade in mot ankringsplatsen med endast klyvaren, Skonertseglet och Storseglet.

18:00 ankrade vi utanför Skagen med fortsatt utbildning för oss kadetter i ämnet traditioner inom flottan där vi fick lära oss bland annat hur man viker Örlogsflaggan och när man ska byta och använda olika typer utav örlogsflaggor. Efter utbildningen var det min vakt, babordsvaktens tur att gå ankar vakt, vilket betyder att det alltid måste vara 2 personer vakna och ute på däck för att var 20 minut jämföra våran position i förhållande till några fasta punkter och på det sättet se om ankaret släppt och vi släpar det på botten (draggar).

Nu 08:30 på söndagen snyggar vi till dom bärgade seglen och gör klart för att vinda lätt (hissa ankaret) för att 10:00 vara förtöjda i Skagen. Där hela elevbesättningen under dagen ska göra ett besöka i den svenska sjömanskyrkan.

Elev 232 Larsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

2 kommentarer

  • Jörgen Pettersson 22 september 2013 11:42

    Hej alla ombord

    Skönt att höra att ni har anlänt till Skagen, samt att ni har haft en lite mer lugnare resa än den till Norge.
    Jag tror att det är bra för Er att få känna på hur det är att segla en så pass stor båt men i sammanhanget liten när det går ordentlig sjö. Snacka att man får respekt för havet, kan jag tänka.
    Väldigt bra skildrat, man kan nästan se Er vardag framför sig när man läser resebrevet.
    Bra Skrivet Larsson.

    Anton Meynerts
    Pappa
    Jörgen

    Om jag har uppfattat läget rätt så har elev Meynert badat tillsammans med sin älskade kompis IPhone.
    Om det är någon som har sett till elev Meynert ombord så
    Får han gärna meddela hem om hur vi kan kommunicera med honom.

  • Kai Larsson 22 september 2013 15:34

    Skönt att höra att det går bra och ni får ha lite bra väderförhållanden också.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *