Det är söndag morgon och jag har kommit tillbaka till fartyget efter nattens permission. Vi ligger just nu till kaj i Karlskrona efter att ha anlänt hit igår eftermiddag.
Gårdagen var en händelserik dag då vi under morgonen började närma oss Karlskrona och vidtog alla förberedelser som krävdes för att kunna segla in till kaj. Det var första gången vi fick lägga till utan att använda motor, vilket var en mindre operation som krävde samspel och att alla var säkra på sin uppgift.
Eftersom vi kom lite för tidigt till Karlskrona passade vi på att öva seglingsexercis ute i skärgården innan det var dags att förtöja. Det märks verkligen att vi lärt oss mycket på kort tid, då vi fungerar mer och mer samspelt för varje vändning vi genomför. Innan det var dags att bege sig mot Örlogshamnen hade vi en grundlig genomgång om hur förtöjningen skulle gå till och sedan delades olika uppgifter ut till samtliga på däck.
När vi gick in mot hamnen var vi spända men förväntansfulla. Att segla till kaj är något man sällan gör, just för att det kräver mycket av väder, vind och framförallt att besättningen bedöms klara av det eftersom det är så stora krafter man har att göra med. Det kändes väldigt roligt för vår del att nyckelbesättningen hade förtroende för att vi skulle klara av uppgiften, vilket gjorde att vi taggade till lite mer än vanligt. När vi passerade ubåtspiren gick vi upp i relingsmaning om styrbord, vilket innebär att besättningen ställer upp på ett led längs relingen och på kommando går upp i enskild ställning. Anledningen denna gång var att hälsa på chefen för Sjöstridsskolan.
Efter att relingsmaningen avblåsts gick allt snabbt. Förtöjningsarbetet flöt på som ett väloljat maskineri som löste uppgift efter uppgift tills vi låg fast vid kajen. Vi gav varandra en välförtjänt klapp på axeln och en applåd för en bra genomförd förtöjning, varpå det var dags att låta chefen för Sjöstridsskolan och några av våra anhöriga att komma ombord. Chefen hälsade oss varmt välkomna tillbaka efter vår resa och berättade lite om sig själv då han nyss tillträtt på sin tjänst.
Stämningen ombord var uppsluppen när återställningsarbetet påbörjades. Vi var stolta över vad vi genomfört, och glada miner och skratt hördes lite överallt samtidigt som tampar kvajlades, seglen beslogs och däcket klargjordes för kvällens efterlängtade permission då vi fick möjlighet att umgås med våra nära och kära.
Idag är det som sagt söndag och nu ska vi alldeles strax kasta loss för att dagssegla med de som 1992 seglade över Atlanten, och senare ikväll åker vi upp mot slutdestinationen Stockholm.
Livet ombord på Falken är intensivt, men nog det roligaste jag gjort.
Önskar er en fin dag.
101 Viklund
-
-
C SSS hälsar oss välkomna tillbaka
-
-
-
-
Varpankaret användes vid förtöjningen
-
-
C SSS ombord
-
-
-
Besättningen fick en chans att träffa sina nära och kära