På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 03/06-17

HMS Falken

Klockan är 00:38 vi har påbörjat vårt vaktpass och är precis vid den svenska territorialvattengränsen. Vi har ca 85 nautiska mil kvar till Karlskrona där vi kommer ta ombord 1992 års besättning som senast de seglade med falken tog sig över atlanten. Nu ska de få kliva ombord och dra i tamparna igen 25 år efter. Vi i elevbesättningen kommer få lite permission i Karlskrona så det kommer bli skönt att få vila upp sig. Vi har varit till sjöss i fyra dygn vid detta laget och det börjar märkas. Folk är extra trötta så humorn ligger på en nivå bortom räddning men alla är på gott humör och de är det som är viktigt.

Idag har vi tagit oss tiden att njuta av solen under dagen. Vilket på tal om det tar oss till ämnet att vi har haft extremt tur med vädret denna resa. Som jag och Berndtsson pratade om tidigare idag så har vi haft bra väder nästan hela vägen. Soligt de flesta dagar och det regn och oväder vi upplevet var ett vaktpass för den andra vakten(skönt att vi slapp) och stormarna som några nätter följt oss i aktern. Som har varit väldigt fint att titta på från avstånd. Vi bröt tillochmed den gamla Falkentraditionen att åka genom Kielkanalen på natten. Vi åkte igenom kanalen från 10 till 20 så vi hade många glada tyskar som fotade och vinkade till ett väldigt fint bevarat skonertfartyg med en extremt elegant besättning.

Innan Kielkanalen var vi i Oostende, Belgien, där vi fick se gamla tyska bunkrar och utforska den lokala kulturen. Men det är länge sedan nu. Nu när vi börjar närma oss slutet av resan är alla så sjukt nöjda! Allt vi har lärt oss på denna tid och alla skratt vi har delat, både med befäl och varandra gör denna resa till ett minne för livet och alla längtar redan tillbaks till HMS Falken för att kanske få göra som 92s besättning nu. Fast gärna tidigare än om 25 år.

Nu går vi ut på vakt igen. Skansgast 224 Lundgren med 2:a kvarter.

P.S. Det var skönt att sitta i värmen och skriva brev. Så nu ska vi rätta lite grann här.D.S

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *