På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev 1.a vakten

Jimmie Adamsson

Detta är ett resebrev från den 1.a vakten ombord HMS Falken. Ombord har vi en styrka på 14 kadetter, 6 gymnasieelver från Bernadottegymnasiet i Malmö, och sist men inte minst nyckelbesättningen. Vår resa började tisdagen den 7.e januari med en 6 timmar lång flygresa från Arlanda till Teneriffa och för en gångs skull landade vi enligt tidtabell! Väl på plats väntade en bussresa på ca 45min innan vi ankom till HMS Falken. I samband med vår ankomst väntade den traditionsenliga påmönstringscermonin som består av att äntra upp i för- och stormasten för att sedan anmäla sig för tjänstgöring till fartygschefen. Eleverna vart sedan indelade i 3 vakter där 7 individer placerades i 1:a vakten. Kadetterna i vår vakt fick som uppgift att planera den första etappen, från Santa Cruz de Teneriffe, till Santa Cruz de la Palma via en ankringsplats utanför Puerto Rico, Gran Canaria. Samtidigt som kadetterna planerade rutten, inskolades gymnasieeleverna i tjänsten ombord ett fartyg. På eftermiddagen den 8.e januari var det äntligen dags att kasta loss. Vi kadetter hade planerat för en beräknad losskastning klockan 16.00, vi fick dock i detta tidiga skede reda på nästintill allt tar betydligt betydligt längre tid än vad man tror. Det slutade med att vi kunde kasta loss klockan 18.00, en försening på två timmar.

Den första sträckan, från Teneriffa till ankringsplatsen utanför Puerto Rico kom att bjuda på fint väder, men ofördelaktiga vindar vilket innebar att vi var tvungna att gå för maskin. Redan under denna relativt lugna etapp har vissa elever fått känna på de horribla effekterna av sjösjuka. Den 9.e januari ankrade vi utanför Puerto Rico, där kadetterna skulle komma att få en introduktion till uppgifterna som skulle genomföras i astronomisk navigation, och gymnasieelverna fick en introduktion till elevtampen. Det skulle inte dröja länge tills halvdäck fylldes av kadetter med sextanter som plockade ner solar, månar och stjänor från himlavalvet i syfte att fastställa fartygets position. Under tiden till ankars fick vi även genomföra ett ”allemansbad”, något som verkligen uppskattades av besättningen. Den 10.e januari lättade vi ankar och kadetterna fick sedan genomföra bojbärgning i ett antal timmar innan det var dags att sätta kurs och fart mot Santa Cruz de la Palma. Denna sträcka skulle komma att bjuda betydligt mer fördelaktiga vindar på 7-11 m/s vilket innebar att vi kunde sätta segel. Idag är det den 12.e januari och vi befinner oss nu ett antal sjömil utanför la Palma’s kust och förbereder oss för att förtöja. Vi kommer spendera två nätter till kaj med utbildning samt permission för att sedan påbörja nästa etapp.

Hoppas det inte är för kallt hemma i Sverige, med vänliga och varma hälsningar 1:a vakt.

/ Larsën, Gröndahl, Rix, Karlsson, Hedman, Barendse, Svensson.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *