På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Gladan Resebrev 120307

gladanochfalken

Position: N 28º 7,59’ W 15 º 25,49’ Förtöjda Muelle Deportivo, Las Palmas.

När vi vaknade i morse till den vanliga musiken som fungerar som väckarklocka för oss elever så var det en tanke som man hade i bakhuvudet som var vetskapen om att vi skulle lägga till för sista gången med HMS Gladan på denna resa, det var såklart blandade känslor då det ska bli väldigt skönt att komma hem till det vanliga vardagslivet, men det ska också bli lite tråkigt att lämna den fantastiska besättningen ombord. Vi lättade ankar vid 0730 då vi blev purrade 0630 varpå det var frukost 0645.

Min uppgift i det stora hela var att så på kaj och ta emot kasttågen som används för att få iland förtöjningsgodset samt att fästa dessa på kajen. Innan vi nådde vår slutgiltiga kajplats så skulle vi lägga till vid en dieselstation där vi skulle bunkra diesel. När vi låg förtöjda vid dieselstationen så var klockan 0800, vi hade sagt att vi skulle vara där 0830 men vi blev inte förvånade när vi upptäckte att han inte var där 0830 utan att han kom när de öppnade 0900.

Därefter var det rengöring av skeppet, jag blev tilldelad Trossbotten som skulle få en grundlig rengöring vilket den fick, tyvärr så finns det en del som inte är så bra på att hålla reda på sina saker som bor där så det såg ut som ett bombnedslag när styrbordsvakten hade gått på permission som vi fick städa upp för att få godkänt på eldronden. Eldronden blev godkänd och sen var det dags för vakt i två timmar. Nu efter vakten så är det snart dags att sova vilket ska bli underbart.

Med vänlig hälsning 226 Rasmus Geller HMS Gladan

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *