
Resebrev 140512
Kurs 060 rakt mot Engelska kanalen snittar 7- 8 knop, en vacker soluppgång, moralen är hög och rak kurs återstår bara 408 distansminuter till Cherbourg.
Dem senaste dagarna har nog varit väldigt givande för oss alla. Detta då vi haft kanonväder som tillåtit vård och fix av fartyget, arbete som ger bra förståelse av vad som gör vad och även en del tillämpning av sjömaningsarbete. Lektion 2 i sjotermer hölls under gårdagen med en godispåse från markan som pris för bästa rim bestående av just sjötermer. Detta gjorde 131 Wetterlund med bravur och kammade hem påsen till oss fyra i andra grupp. Rimmet låter jag avsluta inlägget.
Vi har även fått en aning mer egentid som för min del har bestått av sjömaning och astronavigation. För er som kanske undrar vad ”astronav” är så kan man kort beskriva det som ”navigering med hjälp av himlakroppar.” Man använder sig av en sextant som mäter höjden från horisonten på exempelvis solen (som är en av dem mer fördelaktiga att mäta på) man räknar sedan på detta och använder hjälpmedel som nautikalmanackan, formler klockslag samt tidtagarur. Detta ger en ortlinje, en kurs som man kan lägga ut i kortet. Detta behöver sedan upprepas efter tidigast fyra timmar för att få ännu en ortlinje, vi kan likna det med en väldigt avancerad krysspejling.
Om ni nu skulle befinna er mitt ute i skogen och inte ser horisonten kan ni vara lugna, man ska kunna ta en horisontalazimut (som det heter) även där. Då med hjälp av en vattenfylld pyts som får figurera horisont. Vi ombord är ganska isolerade vad gäller möjligheten att googla så därför får ni väldigt gärna kolla hur man gör och hur det fungerar och återkomma i med kommentarer. Att man ska dela med två är egentligen det ända jag vet just nu… Ni kan också få fundera över vad VO-klocka är ett annat ord för.
Jag och HMS Gladan önskar alla löpare fint väder och goda resultat i ”Blodomloppet” som ikväll går av stapeln i Karlskrona. Vi håller tummarna, så kör hårt!
Att angöra med dragg kan göda mycket gagg
Sjömansmässigt det är att angöra och förtöja med stil, ett fartyg inte någon bil
Likaså att med säkerhet sköta sina skot och fall, eller för all del, ta sig ur en lägervall
Med dragg, bärling eller stropp, det spelar ingen roll, bara man får säga stopp
Fartygschefen står på halvdäck och håller koll, han står där och spelar en stor roll
Kanske störst, endast i Italien går han av först.
Allt är väl på HMS Gladan.
/ 232 Landgren