På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 120918

gladanochfalken

Resebrev 2012-09-18

N 43?28.3 W 009?57.2

Kurs 220?

Fart 5,5 knop för motor

Klockan är nu i skrivande stund 04:24 och Kung Neptun är fortfarande inte med oss. Vi har knappt vind i segel och vi går för närvarande på vår kära stålgenua (läs motor). Trots detta börjar vi närma oss första delmålet Porto, och med den första hamnen så kommer även det stora tampprovet. Detta prov, som innebär att samtliga skall kunna alla tampar på sin station, sprider viss panik ombord. Vid varje ledigt tillfälle siktas kadetter på däck irrande kors och tvärs med facit i hand för att banka in namnet på de sista tamparna i skallen.

Under dagen har det bedrivits utbildning i vanlig ordning och dagens ämne var navigation lektion 1.1. Med andra ord en nybörjarkurs så att vi alla ska ligga på samma grundnivå. Elevtampsarbetet fortlöper och våra kära skeppare kan nog inte ha det lätt i alla lägen då den förvirrade kadetten kommer med sin klump och hävdar att det är en fallrepsknop. Men vi glad över deras förståelse och hjälpsamhet då det inte alltid är så självklart i alla lägen.

Vädret har under dagen varit väldigt växlande, både vad gäller temperatur, vindriktning och nederbörd, men trots detta så kan man se kadetter bärandes de nyligen utdelade shortsen och ett leende på läpparna. För att öka på känslan av södrare breddgrader bjöds det dagen till ära på glass som intogs på däck, passande nog precis när solen bröt igenom molntäcket vilket gjorde att en smått euforisk känsla infann sig ombord.

Idag gavs mer information ut gällande vistelsen i Porto samt i Las Palmas. Vi fick reda på att vi senast söndag måste kasta loss från Porto då det kommer bedrivas en hamnstrejk där. Vi misströstar ej för detta då vi även fick reda på att fartygschefen har ordnat en bussresa till oss för att besöka diverse sightseeingplatser. Trots detta verkade den största glädjen infinna sig när informationen om att det skulle finnas duschar och trådlöst internet i hamnen i Las Palmas. Det kan låta väldigt simpelt att vi suktar efter duschar, men då fartyget bara har en dusch och vi är 37 personer som ska dela på varmvattnet så förstår ju alla att det inte blir några hollywoodduschar. Brassen har satt maxtiden på två minuter och tretton sekunder, så det är snabbt in och ut som gäller!

Nu hoppas vi på mer vind för att snabbare ta oss till Porto och återigen sätta fötterna på fast mark!

Kadett Mikael Alanen

Kadett Fredrik Evertsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Ylva 18 september 2012 13:54

    Har insiderinformation om att brassens rekordtid var på en dusch utförd i handfatet i den egna hytten. :))

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *