På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 120916

gladanochfalken

Resebrev 2012-09-16

N 47?00.568 W 008?25.615

Kurs 197?

Fart 5,5 knop

Efter att vi de senaste dagarna haft ganska hårt väder med kulingvindar och tre meter höga vågor har vinden avtagit nästan helt Det senaste dygnet började med att vi fick bärga storseglet och stortoppseglet under hundvakten då det slog för mycket i det och vi gjorde knappt en knop i framåt. Vi provade under dagen att sätta fishermanseglet för att få lite mer fart men det slutade med att vi fick bärga det igen tillsammans med gaffelfocken. Brassen (maskinchefen) fick istället sätta igång huvudmotorn och vi rör oss nu så sakteliga mot Porto dit vi har ungefär 380 nautiska mil kvar till.

Livet ombord och sjövakterna börjar sätta sig och den tröttheten avtar något. Eftersom vi har gått för motor så har halva vakten kunnat få fyra timmars extra sömn och det har uppskattats rejält. Den minskande sjögången har gjort att vi utan problem kunnat ha lektioner i sjötermer och knopar på däck. Rena grekiskan för vissa och gammal skåpsmat för andra. Vattentemperaturen börjar så sakteliga krypa uppåt och om lufttemperaturen följer med kanske det snart kan bli aktuellt med alle mans bad.

Nu hoppas vi på att vinden ska öka så vi återigen kan sätta segel och komma fram till Porto med äran i behåll.

GMY Kadett Robin Svensson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Ingemar Brandin 16 september 2012 15:51

    Hälsa Elev Brandin från Pappa och Mamma

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *