
God morgon,
Detta blir dagens andra resebrev, klockan är nu strax efter 06:10 och det börjar så sakta ljusna ut över den regnfyllda horisonten. Detta inlägg blir en liten rapport över vad vi pysslar med under dagarna och nätterna här ombord på HMS Gladan.
Rutinerna ombord skiljer sig ganska mycket från vardagen vi normalt har där hemma i det civila mörkret. Ombord på Gladan (även andra fartyg) så skapas ett mini samhälle där varje uppgift måste fyllas samt lösas för att få fartyget att fungera och ta sig fram på ett säkert sätt. Vid påmönstringsdagen, efter den traditionella påmönstringsceremonin, blev varje elev tilldelad en position och vaktlag. Totalt har vi tre vakter som jobbar under dygnets 24 timmar.
Under varje enskild vakt så ska följande uppgifter lösas av oss som besättningsmedlemmar. Utkikens uppgift är att hålla uppsikt 360 grader runt fartyget från en position ca 20 m ovanför däck och vid upptäckt av objekt (fartyg, containrar, flygplan, delfiner och annat djurliv) rapporterar det till vaktens VO (vakthavande officer). Nästa uppgift att lösa är glasvakten, vilket är en traditionell vaktuppgift som härstammar från tiden innan väl fungerande klockor fanns ombord på fartygen. Uppgiften man har är att ha koll på tiden, varje hel och halv timme ska man slå glas, vilket förr innebar att vända på timglaset samt ringa i fartygsklockan, idag ringer man enbart i fartygsklockan. Glasvakten har även tilläggsuppgifter som är att gå maskinronder och vara behjälplig på däck. För att ingen ska trilla över bord och försvinna i det stora blå skåpet så har vi även en frälsarkranspost. Kanske den segaste men dock en av de viktigaste ombord. Uppgiften innebär att man ska ha god uppsikt över vattnet och besättningen, vid händelse av att någon faller över bord så använder man den räddning utrustningen som finns vid posten. Efter som fartyget ska ta sig mellan punkt A och B så åligger det även på oss som elever ombord att agera som rogängare och uppgiften innebär att styra skutan i rätt riktning, kurserna får man av VO och man ska efter bästa förmåga hålla kursen utan att gira och slira för mycket. Avslutningsvis så har vi två loggaster som kontrollerar fartygets position och är VO behjälplig. Just nu så använder vi av oss av GPS men när vi är närmare oss land så kommer vi även använda oss av landmärken.
Givetvis finns det ännu fler uppgifter att lösa men här sätter 331 Ed och 301 Kvist punkt för dagens andra rapport. Hoppas ni har det bra där hemma, vi tänker på er. Over and out!!!