Läge: Yttre redden
Verksamhet: Ankarpost
Första dagen till sjöss! Har tills idag legat till kaj i örlogshamnen i Karlskrona, där vi fick lära oss grunderna på Gladan. Då vi endast är elva stolta maskinare i elevbesättningen så går tiden fort och vi fick idag kasta loss något tidigare än planerat! Eftersom vi är få elever kommer vi ligga till ankars på nätterna och kommer där av bli EXPERTER på att hantera ankare och ankarspel. Detta kommer också förhoppningsvis resultera i stora biceps! Och se till att vi inte blir överviktiga av den supergoda maten våra kockar står för.
Idag har vi gått för motor utanför Karlskrona och omställningen från de vidriga dagarna i skogen på Kosta skjutfält, och för somliga leran på Amf, är fantastisk! Trots att det har blåst upp till 20m/s så håller vi alla ett gott humör och elevtampar, knoppar, sång mm. har hållit de blivande maskinarna sysselsatta mellan passen vid rodret. Att vi dessutom slog våra instruktörer i en innebandymatch igår visar att även halvtuffa utmaningar inte är ett problem för oss. Vi har inte upplevt de sju haven ännu men hoppas att östersjön kan bjuda på vackert väder, brisande vind och en del vågor de kommande dagarna.
Trevlig kväll önskar HMS Gladan // 121 My Nilsson, 202 Johan Flygar
3.O:s kommentar
1. Fredagkvällens innebandymatch – Den självklara lagindelningen för kvällens idrottsaktivitet blev nyckelbesättning mot elever. Matchen präglades av viljan att vinna till 110% och ett par ursäkter för fult spel yttrades från båda lagen. Nyckelbesättningen inledde starkt med att vinna den första 45 minuter långa matchen för att sedan förlora nästa match och på så sätt sluta oavgjort mot eleverna. Jag måste personligen medge att det var en mycket svettig match. Det är kul med idrott dock.
2. Losskastning Lördag – Loss för, backa ut på akterspring, vinkla ut fören från kajen, putta mot stäven med bogserbåten, ta emot ribben och iväg till ankarplatsen, en vanlig manöver för en skonertbesättning. Väl ankrade ute på Yttre redden möttes vi av molnighet, god sikt och vindar uppåt 20 m/s. Väderprognoserna kan ändras snabbt. Det gäller att följa upp hur lågtrycken förflyttar sig och inte vara rädd för att dra en och annan slutsats själv.
I övrigt allt väl ombord.