På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.
Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.
/Detta är Smilla och Ani från Bernadottegymnasiet i Göteborg. Vi har tillsammans med 22 andra elever och en lärare från skolan, tagit oss ut på äventyr med HMS Falken och vi tänkte berätta om vår resa än så länge.
Vi mönstrade på i Gran Canaria, genom att klättra upp i masten och anmäla oss till Fartygs Chefen ombord. Av honom fick vi våra nummer och vilken station och kvarter vi skulle tillhöra under utbildningen. De första dagarna präglades av intensiva lektioner om segling, tampar, poster och annan viktig information vi behövde för att förbereda oss inför losskastning. Med huvuden proppfulla med information började vi så smått våran resa runt Kanarieöarna, genom att ta oss ut ur hamnen och sätta ankar utanför Puerto Rico. Vägen dit var relativt kort, men vi var alltifrån förberedda för sjön vi skulle mötas av. Nyckelbesättningen tyckte självklart att det var vardagsmat, men nästan alla elever blev sjösjuka inom de första timmarna ombord.
Väl i Puerto Rico fick vi för första gången gå ankarpost. Vilket innebar att vi skulle vakta båtens position, för att kunna upptäcka ifall fartygs ankare skulle ha draggat. Men även ronda i maskinrummet för att se så att allting såg bra ut under natten. Efter ett dygn till ankars fortsatte vi vår resa och denna gång mot La Palma. En strecka som till skillnad från vår första etapp, var betydligt längre och innebar en resa över två nätter med jobbiga nattvakter som satte prov på pannbenen. Här hade vi betydligt lugnare sjö och otroligt fint väder, som tidvis resulterade i stiltje och långsam fart framåt som gjorde att vi fick köra med maskin och få segel.
När vi kommit fram till La Palma hade våra seglingskunskaper förbättrats markant och sjösjukan hade dött ut för de allra flesta. Där fick vi njuta av permission och ännu mer fint väder med sol, bad och beachvolleyboll- för både elever och nyckelbesättning! Självklart fortsatte även lektionerna här och efter en natts återhämtning och förtöjningsövningar, fortsatte vår resa mot Santa Cruz de Teneriffe, som bjöd på en rejäl berg- och dalbana…
Till en början fick vi fortsatt njuta av det vackra vädret och den sköna värmen, men detta kom snart att ändras mot det mer utmanande. Vinden började dra på, vågorna blev allt högre och snart så var många sjösjuka igen. Under samma period startades även den kända elevtampen upp för oss elever- något som försvårades under omständigheterna. Men återigen sattes pannbenen på prov och hela besättningen kämpade på för att ta oss närmare vårt mål. Här visades också hur tighta vi hade blivit som grupp. Alla tog hand om varandra och vi fick oss en känsla av vad sjömanskap faktiskt innebar. Genom tuffa vändningar med Falken och sömnlösa nätter lyckades vi ta till vara på guldklimparna i vardagen, så som delfinerna som äntligen visade sig, de vackra solnedgångarna och den där första diskningen som spårade totalt och som slutade i dygnvåta kläder och hysteriska skratt.
Nu börjar vi närma oss nutid, för i skrivande stund har vi anlänt till Teneriffa och ska iväg och ta till vara på permissionen under vår vistelse. Här ska vi befinna oss i två nätter till och sedan bege oss tillbaka till Gran Canaria för några sista dagar av lektioner, lärdomar och upplevelser.
Än så länge kan vi ta med oss mycket från äventyret, om varandra, segling och även om oss själva. Vi hoppas på en fortsatt rolig, utbildande och givande resa och tackar för ni vill följa vår resa!
Med vänlig hälsning Smilla Arkdal och Ani Hult från Bernadottegymnasiet i Göteborg!
Personlig blogg
Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.
Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.