På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 151207 *KMÄ

HMS Falken

Hej och Hallå på er alla där hemma,

Mitt namn är Andreas och jag Köksmästare på HMS Falken. Just nu seglar jag och mina kollegor på HMS Gladan. Jag tänker inte ge ett långt utlägg var vi just befinner oss, Hur vågorna är eller hur många sjömil vi har avverkat, det finns så många resebrevskrivare som är mer kvalificerad för det.

Tänkte mer gå in på hur livet är på en segelbåt är för en kock.

Tänk dig att du är en husmor som ska ta hand om en alldeles för stor och hungrig familj (30- 40 personer) i ett hus som ständigt är i rörelse och du får lova att laga mat på två kvadrat, när personalen på din lokala affär inte vet vad sirap är.

En väldigt trevlig utmaning, när man är ute i 4 veckor med begränsade utrymmen och tillfällen att ta emot proviant. Just den biten att beställa maten kan bli riktigt spännande. man skickar en beställning från båten några dagar tidigare innan vi kommer till kaj och väl på plats kan man se resultatet när varorna anländer. Laxsidor blev hela plattfiskar, den långt lagrade Schweiziska cheddarosten har förvandlas till en gul hamburger ost, köttfärsen som du beställde blev grytbitar och Crème Fraiche som du länge har längtat på uteblir.

Jag tar sådana här situationer vid gott mod och tänker att det är nog gud som testar mig (i alla fall mina matlagningskunskaper) och gör det bästa av det hela. Resultatet blir att jag får laga andra maträtter än vad jag hade tänkt när jag skrev beställningen och lyckligtvis med bra resultat. Men nu åter till en seglande kocks vardag.

Ute på sjön jobbar två kockar i Byssan (köket från morgon till kväll) vilket innefattar Frukost, lunch, fika, och middag, medans den tredje kocken städar mässar (vardagsrummen) håller ordning i lagerutrymmena är ute på däck för att vara Skepparna behjälplig. Det kan innebära att det blir långa dagar men vi behöver inte gå vakt som det flesta på båten. En annan person som inte behöver gå vakt är vår ”Brass” alltså våran mekaniker, han är från mitt sätt att se den viktigaste personen ombord, han ser till att vi får rent vatten av Osmosen så vi kockar kan laga mat och hålla byssan ren, han reparerar om någon av våra två kombi ugnar eller andra apparater skulle braka ihop, att frysen tar det kallt, letar elfel med mera, så vi kan fortsätta skapa våra kulinariska kreationer, som tur så gillar vår brass mat vilket resulterar en god symbios mellan oss.

Att jobba i byssan kan vara farligt om man är oförsiktigt, förutom att man är omgiven av kokande grytor och vassa föremål som i ett vanligt kök så rör sig båten hela tiden, om nu dessutom övriga i besättningen får för sig att vända med fartyget utan att förvarna oss kockar kan lutning från ena sidan på 20 grader till 20 grader på andra sidan vara lite stökigt med pasta på durken (golvet) och en kökskniv i foten, så man kan säg att vi gillar att vara informerade om aktiviteter och händelser på däck. För att veta hur mycket mat du ska tillaga behöver du veta, Hur stor är besättningen? Är de stora i maten? Blir det bråkigt väder, blir många sjösjuka? Om det något jag ogillar mer än att slänga mat så är det att se folk gå runt och vara hungriga. Så det gäller att tillaga rätt mängd till varje måltid och det varierar.

På tal om sjösjuka så har jag svårt att förstå vad det innebär, vad är vitsen med det hela? Verkar vara sjukt drygt och onödigt, har aldrig varigt påverkad själv av det och det är skönt för jag känner inte att jag har tid till sådant. Dom värst drabbade av detta sinnestillstånd brukar få påståendet att de har god balanssinne till tröst. VA? Stämmer det? Det är som att säga till någon att det är grymma på matte om de lätt får svindel. Eller?

Om någon av er har fakta om detta  kan ni gärna maila mig på andyloke83@hotmail.com

DÅ skulle jag bli mycket glad, har själv begränsat med internet här på havet. Vart var jag?, Jo när vi kommer till hamnarna skall varor tas emot, lämna av sopar och förbereda inför eventuella representationsmiddagar eller mottagningar. Just dessa middagar och mottagningar är enormt roligt att jobba med, när man får svarva fram lite lyxigare menyer, duka upp fint och verkligen representera. Vi får också vara lite på land när vi är förtöjda. Att vara kock på just dessa segelfartyg sysslar man inte bara med mat, man är rökdykare, rhibförare, servitör, glädjespridare, sjöman, kamrat och lärare.

Tack för mig

Andreas Lyman
Köksmästare
HMS Gladan

DSC_3036

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *