På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 150922

HMS Gladan

Livet till sjöss kan vara hårt och vi är delvis ute på denna resa för att testa våra egna gränser och vår förmåga att fungera och verka under svårare förhållanden.

En ny upplevelse som varit påfrestande, i alla fall för mig, är att ändra på min dygnsrytm och arbeta och sova efter fasta tider i våra fyratimmars-vakter. Man går poster i fyra timmar, är ledig fyra timmar och sedan arbetar man igen fyra timmar osv. Vissa dygn har det bara blivit 3-4 timmars sömn och många nätter har man haft en del av sin vila ute på däck.

Just att sova på däck har varit speciellt, man klär sig i regnkläder och andra varma uniformsdelar och sedan lägger man sig tätt tillsammans som sillar och ger varandra så mycket värme man kan. Man somnar in med värmande vänner bredvid sig, under sig det blöta hårda däcket och över sig den oändliga världsrymden där ingen stjärna är fix pga. det ständiga gungandet.

Denna natt som gick fick vi ännu en ny upplevelse i form av mareld som lyste upp vårt bogsvall och lite senare en soluppgång som var som att slå på en lampa. Solen går över horisonten på ett par minuter på dessa breddgrader.

Medan bredfocken drev oss vidare mot Lissabon hade vi flera lektioner under dagen. Vi lärde oss om att lägga till för ankare. Vi fick öva på att hala flagga och hur man utför en speciell exercis som används när viktiga personer kommer på besök ombord.

Framåt eftermiddagen gled vi in under bron ”Ponte de 25 Abril” i Lissabon och lade till för ankar. Det var stort att komma fram efter vårt hårda arbete. Det var också bra att vi kom fram för idag slängde vi vår mat överbord eftersom vår kyl och frys har slutat fungera. Maten har ju visat sig vara väldigt viktig när man skall klara andra påfrestningar. Stora tack till kockarna!

/ Mattias Lundblad

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

3 kommentarer

  • Christer Lindevall 23 september 2015 11:31

    Våra bästa hälningar till Marcus Skotte och HMS Gladan med besättning. Fortsatt god tur och seglats!
    Bestemor och Christer

  • Janet Gudmunds Burström 24 september 2015 20:49

    Vad hände mellan den 15 och 19 sept. - reseberättelse saknas...
    Hälsa kadett Dannstedt att vi är ett "antal nära och kära av den äldre sorten" som också väntar ivrigt på ett livstecken! Gm mamma

    • Karl Rongert Janet Gudmunds Burström 25 september 2015 14:30

      Den 16e låg vi till kaj och hade utbildning ombord. Den 17e kastade vi loss och de första dygnen var många sjösjuka, så det var lite mer lågintensivt ombord.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *