På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Cádiz-Caniҫal

Jimmie Adamsson

Detta är ett resebrev skrivet av andra vakt från Officersprogrammets sjömanskap 3 kurs och elever från Bernadottes Gymnasiet, Malmö. Vi har seglat från Spanska Cádiz till Caniҫal på Madeira som tillhör Portugal. Seglingen ingår i kadetternas astronomiska navigerings kurs och därför planerades hela etappen för att genomföras utan GPS-information eller nyttjandet av elektronisk utrustning (förutom nödutrustningen självklart!). Resan var 568M och planerades ta 127h. Kl. 10:00 Söndagen 1/12 var den planerade losskastningstiden och kl. 10:00 Fredag 6/12 den angivna förtöjningstiden. 

 Under seglingen låg vårt fokus på att kontinuerligt uppdatera lägesbilden, initialt pejlades det hejvilt på halvdäck men desto längre ut på Nordatlanten som HMS Falken färdades desto fler sextanter skådades kring stormasten. Solhöjd, polaris, azimut, planeter och stjärnor plockades ned för att hjälpa VO1 och VO2 etablera lägesbilden i sjökortet. Kadetterna, utöver ordinarie befattningar ombord, cirkulerade som vakthavande officer (1 och 2) under hela etappen. Detta innebar en elevbefattning som vaktens chef, där denne måste avgöra kurs, fart, segelsättning och kommande åtgärder under seglatsen. 

   Vakterna rullade på och timmarna gick snabbt förbi, våghöjden låg omkring 2-2,5m med en periodsintervall på 9 sekunder. Att få uppleva Atlantens vågor var speciellt för många av oss ombord, majoriteten av kadetterna har sedan tidigare arbetat ombord Kungliga Flottans Örlogsfartyg, exempelvis Korvett typ Visby, Ubåt och Koster-klass minröjningsfartyg men upplevelsen av sjögång differentierar sig ganska drastiskt mellan Östersjön och Atlanten. För våra gymnasieelever var upplevelsen banbrytande, att på egen hand få ge sig ut, hundratals sjömil från närmsta land och segla HMS Falken.

Efter 5 dagar av sjögång, delfiner längs skrovet och solnedgångar över Atlanten förtöjde vi Caniҫal, Madeira för lite välförtjänad vila. Huvudstaden heter Funchal och ligger ungefär 30 minuter bort med taxi från Caniҫal. Julmarknader, uteserveringar, gatumusik och tropisk värme välkomnade HMS Falkens besättning i Funchal. Nu bär det av till etapp 3; Madeira – Teneriffa.

Glada hälsningar från andra vakt!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *