På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.
Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.
Som titeln antyder, har vi genomfört vår första etapp från Cartagena till Cadiz. Vår resa började dock inte där, utan med förseningar från flygplatsen i Alicante. Det verkar som att spanjorer inte gillar att hålla tider med bussar… skämt åsido, detta resulterade till att första dagens aktiviteter som påmönstringen framflyttades. Mycket var nytt för gymnasieeleverna och det var många nya intryck och ord att förstå. De absolut mer erfarna kadetterna, som insåg att efter 1.5 år (sedan de varit ombord första gången) inte var så erfarna som de trodde. Kadetterna fick direkt en rätt stor uppgift att ta sig an: att planera rutten mellan Cartagena till Cadiz. Medan gymnasieeleverna i vakt 1 inskolades i fartygets alla hörn och kanter, satt flertalet av vakt 1-kadetterna i kontrollerad stress för planeringen av den första seglatsen. Spanjorernas återigen liberala tidshållning försvårade dock planeringen av losskastningstid på onsdagen. Ett luftpaket till rökdykardräkterna behövde fyllas upp och skulle levereras någon gång under dagen, men mer än så visste vi inte. Tillslut, på onsdag eftermiddag kunde vi dock äntligen kasta loss och gav oss ut på äventyr till havs.
I medelhavet blev vi frälsta med vackert väder, men med närmast total avsaknad av vind fick färden gå för maskin. Istället för sättande av segel spenderades tiden med lektioner i sjömanskap och astronomisk navigation. Delar av besättningen råkade likväl ut för en släng av sjösjuka, en otrevlig bieffekt av ovana sjöben. På grund av den sena losskastningen, och förväntade kraftiga motströmmar i Gibraltar sund, var dock kadetterna lätt stressade över tidsplanen. Fokus låg därför på att köra in de timmar vi förlorat och ta ut tiden i rätt ändå, det vill säga på andra sidan Gibraltar sund. Fortsatt fint väder ledde till att shorts delades ut, tillsammans med regnkläder ioförsig. Halvdäck fylldes fort av kadetter måna om att med sextant ta fina mätningar mot solen och så småningom stjärnor, planeter och månen. Som ledsagare västerut hade vi otaliga delfiner hoppandes över vågorna vid sidan av fartyget, en välkommen moralboost för hela besättningen.
Natten till fredagen blev dock situationen ombord klart mer krävande. Kort efter att Gibraltar passerats kring midnatt märkte vi effekten av när vind från hela Medelhavet trycktes in i det smala sundet. Med episka dyningar från väst och ostliga vindar på 12-16 m/s blev den signifikanta våghöjden ca 1,8 m. Plötsligt var det inte lika roligt att stå utkik i fockmasten eller att sova i fast binge i trossbotten. Både antalet bulor i huvudet och sjösjuka besättningsmedlemmar ökade markant. Men som en av eleverna säger: ut på tur aldrig sur. Med gott humör och god mat tog vi dock oss igenom tuffa tider ut på det blå havet med delfinerna i följe. Utanför Cadiz var både vädret och havet klart trevligare, och på fredagseftermiddagen löpte vi in i hamnen för förtöjning. Nu följer två nätter till kaj och utbildning under dagarna innan vi på söndag återigen kastar loss med siktet inställt på Madeira.
Vänliga hälsningar hem till Sverige önskar 1:a vakt.
Personlig blogg
Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.
Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.