På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

170723 Resebrev HMS Gladan

HMS Falken

I morse var det purrning för oss i babordsvakten redan klockan 0400 för vi skulle kasta loss och påbörja tillbakaresan mot Sverige. Många var väldigt trötta efter att ha stannat uppe och tittat på fyrverkerier och lyssnat på båtarnas tut-orkester. Själv försökte jag komma upp så kvickt som möjligt för att följa med brassen, maskinisten, och kontrollera de tekniska delarna inför losskastningen och även vara med och starta maskin. Detta blev färdigt ganska snabbt och vi var iväg från Åbo redan klockan 0500, vilket var den tid som det var tanken att vi skulle komma iväg vid.

Det har varit väldigt trivsamt i Åbo och man har träffat trevliga människor från hela världen. Vi var även några från Gladan som tillsammans gick och tittade på de andra fartygen och gick även ombord på världens största segelfartyg och dess systerskepp under gårdagens permission. De skeppen låg tvärs över kanalen från oss och är över 100 meter långa, har fyra master samt besättning och passagerare kan vara över 200 personer.

Under dagens resa hem så har vi satt sju av nio segel, inkluderat jagare och toppsegel vilket gav oss en hastighet runt 8 knop. Hade vi behållit den farten så hade vi varit framme någon gång mitt i natten, så vi halade ned några segel så farten skulle minska. Nu klockan 0200 så gör vi 6,5 knop, med gaffel- och stagfock samt lite hjälp av maskin, och har 35 nautiska mil kvar till Gävle. Vi beräknas förtöja någon gång under förmiddagen för att sedan mönstra av på eftermiddagen och åka hem till våra kära familjer.

 

Elev 222 Borling

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *