På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170629

HMS Falken

Godkväll alla sjömän och intresserade!

Idag så har vi utfört vår tredje dag på segelbåten Falken. Det är första gången jag har åkt med ett sådant här stort fartyg, då jag tidigare endast har haft mina tre år i sjövärnskåren. Det här var en dröm för mig trots att jag inte hade någon aning om vad livet på fartyget innebar då det bara var ännu ett äventyr för mig. Det värsta för mig med sjövärnskåren var uniformen i hettan men eftersom det blåser mer på en båt så är det mer uthärdigt. Dessutom så är instruktörerna oerhört hjälpsamma var det gäller praktiska prylar så nu ska det snart ordas shorts även. Något som har står ut extra här på båten är även stämningen då många av oss väljer att vara positiva så smittas det av sig på de andra. Istället för att fokusera på att pressa individen så tar vi bättre hand om varandra. Vilket inte är något jag har upplevt förut och därför inte förväntade mig! När lektionerna blir långa så är det lätt att ögonen faller men istället för att skälla så föreslog jag bara att det löser vi med ännu mer kaffe.

En vanlig dag finns det ingen eftersom livet på båten varierar beroende på om vi ligger till hamn eller är ute på sjön. Om du seglar hela natten så kommer du ha uppgifter var fjärde timme då ditt kvarters elever roterar schemat. Däremot om du ligger i hamn eller ute till ankars så är det varannan dag babord och styrbords vakt som turas om att nattvakta under natten. För att förtydliga så är elevbesättningen uppdelad i två vakter det vill säga babord och styrbord, vilket arbetar tillsammans. Inom de två vakterna så finns det i varsitt två kvarter, då vi tillsammans har fyra grupper kallat kvarter med varsin chef med andra ord ledare, för att göra allting mer lätt och effektivt. Jag är elevchef för kvarter ett och har aldrig haft så kul på ett läger förut, inte bara för att det är otroligt roligt att leda och få testa vingarna med lite extra ansvar i uppgifters hanteringar utan också för vi lyckats sköta allt så bra hittills, trots att det är första gången på storsegling för många av oss så har jag inte sett några sura minner än till exempel.

Efter frukosten fortsätter dagen att präglas av båt koll, förtöjnings arbete, lektioner, små fix på båten, tilläggningar, planeringar för cheferna, nattvakt och ännu mer. Om vi ska gå in på detalj mer så har lektionerna handlat om allt från tampnamn, till hur man kollar på att allt i maskinen stämmer då exempelvis vatten tanken ska stå på cirka 85 Celsius och om den står på lägre som runt 30 Celcius, så betyder det att vattnet har slutat värma upp så då måste vi väcka Brassen så att han kan fixa det. En av de viktigaste anledningarna till att vi behöver varmt vatten är för just för maten, eftersom att vi måste döda alla bakterierna från havsvattnet med hundra Celsius tillsammans med filtret för att göra det drickbart och ätbart. Något nytt jag har lärt mig idag är att om vi inte regelbundet återfuktar däcket med vattenslangen det vill säga ’’nattar däck’’ så kommer träet att spricka på båten. Det var även spännande att få se hur man lägger ankar idag, vilket blev många hårda tag i veven på grund av den tunga vikten.  Innan utläggningen så fick instruktörerna improvisera lite för att underhålla oss i Göteborg så då skickade de ut flera av oss i roddbåten. Där blev det ett badkar och vi skojade om att ’’Här kom vi inte längre än till Göteborg’’, och de ovana blev lite rädda för att gå på grund, innan vi började ösa med full fart, men självklart var det ingen fara. Ingen har dött av lite vatten, inte sant? Sedan så tog vi sjövärnskårister som är vana att ro, över och började sjunga vår klassiska takt ramsa SPY-BLOD, där under det utdragna ’’spy’’ så ska åran vara i luften och under ’’blod’’ så ska åran vara under vattnet, då det inte bara ser bättre ut när vi håller takten utan det också underlättar för att se till så vi kommer vi snabbare framåt.

Det var en fartfylld dag och efter lång tid uppe i riggen, fast hållandes i den tunga förpikens tampen för att försöka nå runt två varv med den vita tampen, så blev det lite snurrigt, men det kändes långsamt bättre efter en fantastisk god middag i magen. Middag som var bestående av Portabella svampar, potatis och lite små morötter och lökar, då jag är bland annat vegan, så tar de så snällt hand om mig också. De andra hade då nåt mört fint rostbiffs liknande kött med potatis och tsatsiki som de tyckte väldans mycket om de också. Så ett stort cred till kockarna ombord! Nu skriver jag detta på min nattvakt 22:00-0:24 på en onsdag så jag måste nu gå över till vår pejling av närliggande objekt för att kolla förflyttningen av båten med hjälp av kompassen med min kära kamrat Jennekrans.

Men jag vill tillägga att jag har haft det väldans kul med system kameran då fotografi är ett av mina extremt många andra intressen bortsett från militär och båtlivet. För det blir ju på eget initiativ under stunder då alla positioner är upptagna och vi har mer folk än uppgifter. Det är ju inte mångas första tanke att ta fram kameran just då en efterlängtad vila tar sig an. Det är ganska coolt att vi alla som är olika individer med så många olika bakrunder och liv kan bilda en gemenskap som känns som en familj under två veckor, bara på grund en båt. Det är just därför det inte är något fel att vara sin egen, eller hur? Desto mer personlighet du har, desto mer intressant kan det bli. Därför det är så viktigt att du är dig själv, så kan vi lära oss mer av varandra istället för att döma. Det är ju bara en bra dag om vi lär oss något, som sekonden alltid säger. Sen så finns det ingen som du, och utan du och jag, så finns det inget vi.

God natt önskar 18 åriga Hanna Lundbäck just nu på däck.

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Olof Ringdahl 30 juni 2017 10:00

    Hej där! Jag är en stor beundrare av Tore Herrlins skeppskonstruktioner. Jag har själv en liten kustkryssare, "Majvind" - jag har tillsammans med ett gäng konfirmander för planer att till hösten påbörja bygget av en Blekingseka - som ska ha utgjort inspiration för det språng som de flesta av hans båtar har. Falken har jag på ritning - men det skulle också vara intressant att få se henne i verkligheten. Är ni i Halmstad under TallShipRaces? Finns det möjlighet att besöka er? Har hälsningar från Per Axelsson och Anna Birgitta Eriksson. Jag heter Olof Ringdahl och är präst i Falkenbergs pastorat, så ni kommer ju rätt nära till! Allt Gott/Olof Ringdahl, präst o områdeschef Falkenberg Östra

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *