På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 161207

HMS Falken

Klockan är nu 0434 och vi har varit vakna cirka en timme. Vakten som bedrivs mellan 0400 till 0800 kallas dagvakten, och vi som besätter posterna är Larsson och Ed som VO och VO2, Ruthberg som utkik, Rehn som rorgängare, Bergman som frälsarkranspost, Hansson som glasvakt och Lundgren som frivakt. VO och VO2 (Vakthavande Officer) ansvarar för fartygets säkra framförande, utkik är VO:s extra ögon som rapporterar in allt av intresse som denne upptäcker, rorgängaren står bakom ratten och håller beordrad kurs, frälsarkransposten är livlinan för den som mot förmodan skulle ramla överbord, glasvakten ansvarar för att ronda maskinrummet samt hur lång tid det gått på vakten och avslutningsvis finns frivakten på däck och är behjälplig där det behövs extra förstärkning. Även om vakten kallas dagvakt  känns det mest som natt här i beckmörkret på position N 23°30’ W018° 25’. Men i skrivandets stund har vi dock ett möte med ett annat segelfartyg, vars gångljusljus skänker två små ljusglimtar i tillvaron.

Den gångna dagen har bedrivits som tidigare dagar med en mix av vakttjänst, astronomiska observationer, beräkningar och lektioner. Dagens lektion avhandlade delar av ämnet meterologi, vilket är ett väldigt intressant ämne för tjänsten som bedrivs ombord. Vädrets yttre påverkan på fartyget är en viktig faktor att ta hänsyn till när man befinner sig ute till sjöss, och det är av stor vikt att ha goda kunskaper om hur man kan tolka vädret som råder samt vilka förändringar som kan tänkas ske. För att kunna spå vädret lite längre fram nyttjar vi väderdata som vi får via olika kommunikationsmedel så som mail, Navtex och Sat-C. Än så länge har vi bara skrapat på ytan vad det gäller ämnet meterologi men i kommande utbildning kommer en mer djuplodande kurs i detta ämne.

Vädret som vi haft sedan losskastning i Dakar har inte varit de mest gynnsamma för en bekväm seglats upp mot vår slutdestination. Vi har haft det soligt och varmt men en konstant motsjö gör att fartyget stampar och kränger endel. Ett sort inslag under dagarna är att försöka hålla sig torr då man kryssa sig fram mellan översköljningarna som kommer med jämna mellanrum då man förflyttar sig på däck. Under natten har vinden fortsätta vrida mot öst vilket ger oss en mer behaglig seglats samt att vi kan hålla en bättre kurs mot mål. Något som vi dock måste fundera över och på något sätt hantera under vår vakt och kommande vakter är vår position som just nu är lite för långt västerut i förhållande till vår slutdestination.

En känsla av hemlängtan kan nog beskrivas råda här ombord, många samtal handlar vad man ska göra när man mönstrat av och vad som händer under julledigheten. Jag tar mig friheten att hälsa från oss alla här ombord till alla som vi på något sätt håller av och bryr oss om hemma. Jag och många med mig är supertaggade att komma hem och fira jul, äta god mat och umgås med nära och kära.

Hälsningar, Flkd Ed

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Birgitta Larsson 7 december 2016 19:41

    Tack för resebrevet och bilden. Det skulle vara intressant att få beskrivet hur en dag ser ut från det att ni stiger upp tills ni går till kojs.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *