På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160901-160904

HMS Falken

Elevtampsarbete under openship

 

Klockan är 02.45 natten mot fredag när jag sitter här på en lår vid landgången på post och skriver detta resebrev. Utöver SSD:n är värmetröjan, likaså hjälmunderlaget på. Klockan sju imorse åkte bussen som skulle ta oss gnistar från Karlskrona till Öckerö på västkusten, där vi skulle mönstra på HMS Gladan.

Väl framme fick vi elever ta på oss varsin klättersele, och därefter enligt tradition klättra upp och ned för båda masterna. Det fick mig riktigt taggad, det var länge sedan man själv fick klättra så högt. Sist var det nog när jag jobbade som ställningsbyggare i Stockholm för många år sedan. Ser fram emot fler klättertillfällen som utkikspost! Väl klara i riggen anmälde vi oss för tjänstgöring hos fartygschefen, blev tilldelade kojer och även vilken vakt var och en skulle tillhöra. Själv tillhör man styrbordsvakt.

I övrigt har hela dagen bestått av massvis med lektioner, både teoretiska och praktiska. Vi har gått igenom allt ifrån hur man agerar när skeppspipan ljuder (finns många olika varianter) till vad de olika seglen och tamparna heter. Nu när vi bara är 10 elever ombord kommer det innebära att vi är underbemannade för segling av hela riggen, alltså kommer fokus få ligga på några få segel.

Terminologin är även helt annorlunda här ombord. Rep heter tamp (och det är inte bara en tamp att hålla reda på), golv heter durk (inuti båten då), ute heter det däck. Golv finns även uppe i salningen, en plattform uppe i riggen. Vägg heter skott, osv. Det var nog frustrerande att lära sig ”fikonspråket” (sambandsterminologin och alla dess olika förkortningar) på Sjöstridsskolan och nu skall vi lära oss alla dessa ord också! Ja, som ni förstår är det mycket att ta in för en landkrabba från Singapore, men med våra otroligt duktiga och hjälpsamma instruktörerna så skall vi säkert klara detta också!

 

Slut kom

Felix Einarsson

 

 

 

Äntring över riggen vid inmönstring

Äntring över riggen

Klockan är 00:13 natten mot söndagen 4 september. Jag har just gått på mitt nattvaktsskift som den här natten blev mellan 00.00-01-00. Det är en lugn natt med svaga vindar från väst, ett fåtal personer som rör sig på land intill i övrigt händer ingenting.

Jag sitter ensam på däck och funderar vad jag ska skriva i detta resebrev, ser tillbaka främst på den senaste dagen och ska försöka få med det mesta i ett brev.

Vi ligger förtöjda i Göteborg i evenemanget ”North Sea Tall Ship Regatta” en tävling där ett flertal fartyg tävlar från Blyth (UK) till Göteborg. Detta innebär bland annat att vi har haft Open Ship, en tid då allmänheten kan komma ombord och se fartyget, något som de flesta uppskatta väldigt mycket. Att få socialisera med allmänheten och berätta lite om vår verksamhet är givande både för de man pratar med men även för en själv. Under dessa dagar vi varit ombord har man fått uppleva mycket nytt och personligen känner jag att jag redan nu har fått stora erfarenheter jag kommer ha nytta av både inom mitt framtida yrke, men framförallt individuellt. Att segla Gladan eller Falken är få förunnat, men något jag rekommenderar alla till att någon gång göra.

Våra utmaningar har bara börjat, de kommande kommer bli mer tuffare och mer intensiva. Men med en så bra besättning som här är, både nyckelbesättning och elever, så är jag övertygad om att vi kommer klara det!

301 Andersson

 

 

 

Openship

Däcksarbete

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klockan är 00:13 natten mot söndagen 4 september. Jag har just gått på mitt nattvaktsskift som den här natten blev mellan 00.00-01-00. Det är en lugn natt med svaga vindar från väst, ett fåtal personer som rör sig på land intill i övrigt händer ingenting.

Jag sitter ensam på däck och funderar vad jag ska skriva i detta resebrev, ser tillbaka främst på den senaste dagen och ska försöka få med det mesta i ett brev.

Vi ligger förtöjda i Göteborg i evenemanget ”North Sea Tall Ship Regatta” en tävling där ett flertal fartyg tävlar från Blyth (UK) till Göteborg. Detta innebär bland annat att vi har haft Open Ship, en tid då allmänheten kan komma ombord och se fartyget, något som de flesta uppskatta väldigt mycket. Att få socialisera med allmänheten och berätta lite om vår verksamhet är givande både för de man pratar med men även för en själv. Under dessa dagar vi varit ombord har man fått uppleva mycket nytt och personligen känner jag att jag redan nu har fått stora erfarenheter jag kommer ha nytta av både inom mitt framtida yrke, men framförallt individuellt. Att segla Gladan eller Falken är få förunnat, men något jag rekommenderar alla till att någon gång göra.

Våra utmaningar har bara börjat, de kommande kommer bli mer tuffare och mer intensiva. Men med en så bra besättning som här är, både nyckelbesättning och elever, så är jag övertygad om att vi kommer klara det!

301 Andersson

Mässingsputs

Openship

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *