På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 160823

HMS Falken

Det är den 22 augusti och vår fantastiska resa börjar nu gå mot sitt slut. En resa som bestått av hårda vindar, kraftiga vågor, piskande regn, sjösjuka och så mycket mer. Trotts de tuffa förhållandena som alla kanske inte är vana vid, så har denna resa bjudit på så mycket mer än bara tufft jobb och slit! Resan har oavsett väder eller uppkommande situationer alltid bjudit på mycket glädje och lärorika situationer.

Vi inledde vår resa mot London med startpunkt från Aberdeen. Då hade vi ca 470 distans minuter att ta oss igenom och nu har vi ändas 135 distans minuter kvar. Den beräknade ankomst är på onsdagen. Så vi har seglat sedan lördagen och har nu gått över på dygn nummer 3, måndagen. Det är lite blandade känslor om att målet som i mellan åt känts så långt borta nu är så nära! Det ska bli skönt att komma fram, känna att man nått målet, samt att man har varit delaktig i att göra det mjöligt. Men samtidigt så vet man att då är resan slut och det är dags att lämna Falken.

Vi har seglat genom stora oljefält och har fått kryssa en hel del på vissa ställen för att undvika att komma för nära olika oljeplattformar, andra fartyg, mm. Men allt har till denna stund gått bra och vi tar oss framåt i en stadig fart. Nordsjön som vi befinner oss på har även den bjudit oss på några följeslagare! Delfiner som la sig nära skeppet för att använda sig av kraften som skapades i vattnet för att ta sig framåt. Att se det marina livet i det fria på så nära håll är något helt utöver det vanliga. Snart inleds dagens lektion i form av sjukvård! Vi har fått turen att en bland oss jobbar inom vården! Så trotts att vi haft enklare genomgångar om utrustningen ombord så ska vi nu även ha en mer detaljerad ”prova på” lektion inom området. Utöver det så har man fått lära sig väldigt mycket mer! Självklart var inte allt nytt för alla, men jag tror ändå att alla har funnit momenten givande! Som exempelvis i mitt fall, jag hade aldrig läst av ett sjökort innan! Men nu har jag lärt mig räkna ut kordinater, distanser och så mycket mer.

Dagarna har varierat kraftigt vädermässigt! Framförallt första dagarna på vår resa var vädret tufft, det blåste kallt och regnet fick det att kännas som att man hade varit och simmat några ofrivilliga klädd sims längder i havet. Men efter regn kommer sol och man kunde inget annat än att njuta uppe på däck i den friska brisen på sina fria timmar. Men nu är detta ingen solsemester och regnet kom strax till att öppna sig över oss igen! Men vädret gjorde inte stämningen sämre på ombord, arbetsmoralen fanns fortfarande kvar. Vädret är ju trots allt lite som hemma i Sverige, sol som en sommardag ena dagen och regn som en höstdag nästkommande dag.

Allt är bra ombord och vi har inlett ett nytt system för uppdelningen av dygnet, vilket gjort att man får chans till mer sömn! Trotts det så känns det lite tomt på trossbotten. I Aberdeen gick vi nämligen från 25 stycken till bara 10 stycken kvar. Hängbingarna åkte fort ner i lådorna och alla fick nu varsin fast binge.

Ur mitt eget perspektiv så tycker jag trots det ökade utrymmet, fördelen med mer sömn och fast binge att det är tragiskt att inte få avsluta denna resa tillsammans med alla man påbörjade den med. Även fast det var trångt och det var brist på privatliv, så blev man ändå en ganska tajt grupp som nu är borta. Det är precis som att en del av resan tog slut där även för mig. Men som tur är! Så är vi en härlig grupp kvar som har rest segel och ändrat kurs mot London.

HMS Falken, det historiska skeppet som från början varit en helt ny miljö med ytbegränsningar man inte är van vid, som nu har varit ens ända hem i nästan en månads tid. Tiden ombord på Falken är en tid som alltid kommer följa med mig. Jag har utvecklats som människa här ombord, träffat människor som jag kanske aldrig skulle träffat annars, lärt mig saker jag inte hade en aning om och framförallt skapat minnen för livet. Om man får chansen att segla med Falken även om det bara är för en dag! Så är det en chans som man bara inte får missa.

 

Med vänlig hälsning, Elev Desiree Orning, Söderportgymnasiet Kristianstad

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

4 kommentarer

  • Ralf Mattsson 23 augusti 2016 17:29

    Enligt SAO skall det numera ej heta distansminut utan sjömil, detta sedan 20 är tillbaka.

    • John Samuelsson Ralf Mattsson 25 augusti 2016 12:39

      Hej och tack för att du följer oss på bloggen. Har inte den korrekta informationen exakt just nu. Men såklart kolla upp detta. Vad vi vet så är en sjömil ett vedertaget ord som används i dagligt bruk. Men en distanminut är något som vi vet används. Har ju lite med att göra vart man tar informationen ifrån. Men återkommer gärna med mer exakta svar. MVH John Samuelsson BloggO

  • Sven-Erik Thersthol 30 augusti 2016 13:34

    Fick min uppfostran och respekt för sjö vindar och hav, redan ombord i HMS Gladan 1956. En tre månaders lång utbildning som jag har haft en oerhörd nytta av i resten av mitt sjöliv. Tre jorden runt seglingar via Suez och panamakanalerna, besökt 54 länder och angjort 246 olika hamnar. Och som efter väl förättat värv slagit mig ner på svenska västkusten. Segelfartygsutbildning är en oerhört viktig del av utbildningen till sjöss. En utbildning som räddat mig flera gånger ur vanskliga situationer och som framför allt lärt mig att hysa respekt för sjö vindar och hav.
    Önskar er god vind på era resor ombord i HMS Gladan och Falken
    En nöjd pensionerad sjökapten från Göteborg

    • Karl Rongert Sven-Erik Thersthol 7 september 2016 20:39

      Utbildningsmålet uppnått alltså? Det tackar vi för Sven-Erik Thersthol!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *