På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken160818 *Ledarskap

HMS Falken

Resebrev 160818

Min resa ombord Falken börjar i Bergen och slutar i Aberdeen. Jag har fått förmånen att vara ombord för att se och uppleva hur utbildningen går till för de kadetter som är inskrivna på Officersprogrammet. Jag är lärare i Ledarskap och det blir givetvis ett fokus på detta ämne under min resa.

Att få uppleva hela Falkens besättning och dess skicklighet har varit ett stort privilegium. Klimatet ombord präglas av utbildning och lärande från första morgonstund till sen midnattstimme. På en basal nivå sker lärandet i flera parallella spår. Det handlar om allt från hur man står, går och sover ombord till säkerhetsdetaljer, vad allting heter och metoder för att hantera allt tågvirke. Huvudnumret är givetvis att få fartyget att gå framåt på ett säkert sätt vilket är nästa steg i lärandet. Att hissa alla segel påstår jag är en stor utmaning. Det krävs lagarbete, timing och givetvis förståelse för hur en tamp påverkar ett segel. I den högre skolan finns ett lärande att erövra – Att bestämma och få fartyget att röra sig framåt i en viss riktning. Officerare och skeppare delar outtröttligt med sig av sin kunskap om vindar, vågor, strömmar, tidvatten, stjärnor och astronomisk navigering samt givetvis hjälpmedel som radar, GPS, sjökort, kompass, VHF och AIS för att nämna några system.

På ett örlogsfartyg i svenska flottan ställs höga krav. Vid en första anblick kan det verka onödigt att exakt reglera om varje tamp skall beläggas med tre eller fyra törnar eller hur överskottet skall rullas ihop. Alla detaljer bildar dock en helhet och den helheten har praktiska, säkerhetsmässiga och symboliska bakgrunder. Man minskar risken för skador på personal och materiel. Man skapar grunden för uthållighet och handlingsfrihet med sin besättning och sitt fartyg. Omsorgen om detaljer föreställer jag mig också får ekonomiska konsekvenser som en motkraft till dagens slit och slängkultur. Sen ser det ju bra ut J Det visar på ett gott sjömanskap att alla saker har sin plats, att alla vet vad de skall göra.

Avslutningsvis vill uppmana alla er som inte upplevt vädrets krafter till havs att göra det. Har man inte möjlighet till det bör man nalkas en sjöofficer med ett mått av ödmjukhet. Överfarten från Bergen till Orkneyöarna har enligt mer erfarna officerare varit mycket goda. För min egen del kallar jag det utmanande. Ett vindstilla hav med gammal lång dyning sätter balansen på prov. Krabb sjö med vindar upp till 14 m/s erbjuder även det utmaningar när gaffelsegel, stagfock och klyvare är satta. Under alla dessa förhållanden genomförs utbildning med hög kvalitet och verksamhet avstannar aldrig.

Stort tack för möjligheten att delta under en veckas seglats!

Major Johan Helenius, Lärare vid Försvarshögskolan

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *