På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

170807 Resebrev HMS Gladan – Ett dygn ombord

HMS Falken

2017-08-07

Kl. 0000 Kattegatt

Styrbords vaktkvarter förfångar (avlöser/besätter) poster ombord HMS Gladan och fartyget befinner sig någonstans i höjd med Halmstad. Vädret är klart, månen lyser starkt och vinden är i byarna uppemot 17 m/s. Vi går med strömmar mot oss och vågor på ca 2m. Vakten avlöper utan större bekymmer. Arbetsvakten har disney medley och frågestund i väntan på arbetsuppgift.

Kl. 0700 Kattegatt

Styrbordsvakt blir utpurrad (väckt) för frukost och kommande postpass. Fartyget befinner sig i höjd med fyren Fladen. Vädret är halvklart, vinden har mojnat och sjön lagt sig någorlunda sedan natten. Vi har fortfarande starka strömmar mot oss. Vi hinner under vaktpasset öva lite segelexercis.
Segelexercisen bestod i vändningar undan vind. Fartygets segel drivs i första hand med elevkraft, det vill säga att eleverna utför alla manövrar med muskelkraft. I höjd med Tistlarna tar vårt postpass slut och styrbordsvakt lämnar över till babordsvakten för att kunna äta lunch bestående av pasta och laxsås.

Kl. 1405 Göteborgs hamninlopp

”Båda vakter till manöver”(att både styrbord och babord vakt, dvs. samtliga elever krävs för arbete) ”klart att bärga segel”(seglen skall tas ned och beslås, ungefär surra fast seglet). Samtidigt som detta görs förbereds även ankring. Efter arbetet med segel och ankare är klara ges ordern ”klara upp på däck”(återställa utrustningen och snygga till upphängning av tampar för att förbereda för nästa uppgift). Vädret är mulet, det duggar lätt men är fortfarande ganska varmt, det blåser svagt och sjön är lugn.

Kl 1530 Göteborgs hamninlopp (ankrad)

”Divisioner med alle man”(Uppställning mitt på däck) Vädret oförändrat. Där ges några ingångsvärden för kvällen och föredrag av elever om bland annat de danska marinstridskrafterna, Kockums i Malmö, slaget om Kögebukt och fyren Kullen. Där efter ges tid att arbeta på sin elevtamp och förberedelser för examinationen. Elevtampen är en bit rep som tilldelas varje elev där några knopar, splitsar och taglingar skall göras på så snyggt och effektivt som möjligt.

Kl 1700 Göteborgs Hamninlopp (ankrad)

Middag, Falafel med chilicheese och stekt potatis och grönsaker. Vädret i huvudsak oförändrat, dock uppehåll. Maten var mycket uppskattad.

Kl 1800 Göteborgs hamninlopp (ankrad)

Tävling med hela besättningen ombord HMS Gladan. Musikquiz med lingvistiska inslag, Jenga med sjötermer och knophinderbana, vinnaren ännu okänd. Mycket rolig tillställning! Tävlingsinstinkten hämmade vår förmåga att analysera de rådande väderförhållandena, antagligen sken solen över styrbordsvakten.

Kl 2000 Göteborgs hamninlopp (ankrad)

Eldrond genomförs av styrbordvakten. Eldrond är en historisk rest som kom sig av att man förr eldade med öppna eldar ombord och därför behövde ha ronderingar för att kontrollera att eldarna inte spred sig. Idag består den av att tillse god ordning ombord fartyget, såsom kontrollera tampar, tömma sopor och att plocka undan på hela fartyget. Därefter förfångar styrbordvakt ankarposten för att tillse att ankaret inte draggar och fartyget börjar driva bort från ankarplatsen under natten.

Kl. 2216 Göteborgs hamninlopp

Färdigställer resebrevet för det gångna dygnet.

//

Elev 123 Karlsson och 301 Eriksson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *