RAF Typhoon från 6th sqn, Lossiemouth Scotland vid Norrbottens flygflottilj. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Just nu är vi på upploppet av den stora internationella flygövningen Arctic Challenge Exercise. Övningsområdet berör stora delar av norra Skandinavien men större delen ligger över norra Sverige. Övningen genomförs på våren vart annat år och i år är det fjärde gången. Det är Sverige, Norge och Finland som arrangerar övningen tillsammans. Det är nio nationer som deltar med ca 4000 personer och 140 flygplan. De flygbaser som används är Bodö och Örlandet i Norge, Rovaniemi i Finland och Luleå/Kallax i Sverige. Övningen är ca två veckor lång och noga inplanerad för att inte krocka med Norges och Sveriges nationaldagar. Varje dag flygs två pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen.
Vädret påverkar som bekant all verksamhet oavsett det är en långpromenad i skogen eller en stor flygövning. Under övningen har respektive land ansvarat för att delge väderprognoser till de som flyger från flygbaserna i det landet. Väderavdelningen på F21 har alltså sett till att både de som ska flyga och de som samordnar verksamheten på F21 får relevant väderunderlag. Varje dag, på morgonen, har vi hållit en vädergenomgång i en samlingssal för de som ska flyga passet på förmiddagen. När det är en vanlig dag håller vi genomgångarna via ett datorbaserat system så det är lite speciellt (men roligt) att få göra det live. Alla genomgångar är på engelska så det är också lite ovant men det går ganska fort att få flyt i det.
Under perioden har det varit ostadigt väder. Det har passerat lågtryck och fronter med nederbörd och låga moln blandat med dagar med skurar och åska så det har varit en del att ta hänsyn till. Emellanåt har telefonen gått varm när det varit mycket väder att diskutera. Dessutom följer vi upp det underlag som vi presenterat, dvs vi skickar nya prognoser och bildspel men framförallt meddelar vi förändringarna muntligt oftast via telefon. Tex, har vi sagt att det ska vara åska i ett område och det visar sig vara över ett större område hör vi av oss, blir det bättre eller sämre väder på flygplatsen än vi tänkt oss meddelar vi det.
Exempel på utfärdad flygväderprognos under ACE19. Den grå heldragna linjen är övningsområdet.
Läs mer om ACE19
https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/arctic-challenge-exercise-2019/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/05/arctic-challenge-exercise-2019-ar-igang/