På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Medevac-övning med Black Hawk-helikoptrar

hkpfljvader

Förra veckan deltog jag i en Medevac-övning med 2:a Helikopterskvadronen i terrängen runt Karlsborg i Västergötland. Medevac står för Medical evacuation och är från början ett militärt begrepp, men som även används civilt för att benämna evakuering av skadade.

Medevac-uppdrag är inget nytt för Försvarsmakten och Helikopterflottiljen. Under 2011-2014 flög de svenska helikoptrarna i Afghanistan såväl Medevac- som transportuppdrag motsvarande sammanlagt cirka 10 000 mil. För att bibehålla och utveckla Medevac-förmågan övar förbandet detta även hemma i Sverige.
Under den här övningen var det Främre Medevac som övades, dvs. evakuering av sårade från en skadeplats i eller nära ett stridsområde till en sjukvårdsinrättning. Transporten av de skadade genomfördes med två Helikopter 16 (HKP16), kanske mer känd som Black Hawk.

Som meteorolog ingick jag i Mission Support Element, vilket motsvarar stabsfunktionen för flygförband vid en division.  Funktionen planerar, inhämtar, bearbetar och delger eget förband underrättelser. Min uppgift var att delge de väderförhållanden som skulle råda under uppdragen. Ur säkerhetssynpunkt är det viktigt att helikopterpiloterna har aktuell information om begränsande faktorer som t.ex. förutsättningar för isbildning, dålig sikt eller låga molnbaser.

Bild1

Foto: Helikopterflottiljen

Jag deltog i samtliga briefingar som MSE höll i och dagarna inleddes med en gemensam genomgång, där besättningarna och övrig personal fick information om läge och förutsättningar. Besättningarna sattes därefter i Medevac-beredskap och sedan var det bara att vänta på att larmet skulle gå.

Under dagens lopp genomfördes även uppdaterande briefingar på förutbestämda tider. När larmet kommer håller MSE dessutom en så kallad step brief, det vill säga en kort information om själva skadeplatsen och den/de skadade. Informationen inför ett Medevac-uppdrag samlas alltid i en standardiserad mall, en så kallad 9 liner. I mallen finns all information som besättningen behöver innan de lyfter mot skadeplatsen. För min del gav jag den senaste informationen gällande rådande väderförutsättningar. Efter genomförd step brief gav sig besättningen ut för att hämta den skadade vid skadeplatsen för att sedan transportera den till en sjukvårdsinrättning.

Bild2

Foto: K3/ 311 skvadron

En rote HKP16 i Medevac-beredskap har efter ett larm anlänt till skadeplatsen, den så kallade POI – point of injury. Truppen tar ner helikoptern med hjälp att rök som signalerar var skadeplatsen är. Patienten är redo för avtransport.

Bild3

Foto: K3/ 311 skvadron

Sjukvårdspersonalen ombord på helikoptern får en sjukvårdsrapport av sjukvårdaren på plats, en så kallad MIST; M: Mechanism of injury (typ av skada); I: Injures found (upptäckta skador); S: Signs/systoms (vitalstatus); T: Treatment Done (påbörjad behandling)

Bild4

Foto: K3/ 311 skvadron

Patienten hämtas därefter på bår för att transporteras till en ROLE-enhet beroende på skadans omfattning. (ROLE 1: Motsvarar en vårdcentral, ROLE 2: Sjukhus som klarar livräddande kirurgi och har en mindre eftervårdsmöjlighet, ROLE 3: Sjukhus med stor kapacitet och alla läkarspecialister och ROLE 4. motsvarar ett europeiskt större sjukhus.)

När man som meteorolog tjänstgör under en övning har man inte tillgång till de produktionsverktyg och data som man vanligtvis har. Istället övas man i att verka med begränsad information under fältmässiga förhållanden, vilket var såväl utmanande som lärorikt!

Johanna, Försvarsmeteorolog, Helikopterflottiljen Malmen

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *