Förra veckan deltog jag i en Medevac-övning med 2:a Helikopterskvadronen i terrängen runt Karlsborg i Västergötland. Medevac står för Medical evacuation och är från början ett militärt begrepp, men som även används civilt för att benämna evakuering av skadade.
Medevac-uppdrag är inget nytt för Försvarsmakten och Helikopterflottiljen. Under 2011-2014 flög de svenska helikoptrarna i Afghanistan såväl Medevac- som transportuppdrag motsvarande sammanlagt cirka 10 000 mil. För att bibehålla och utveckla Medevac-förmågan övar förbandet detta även hemma i Sverige.
Under den här övningen var det Främre Medevac som övades, dvs. evakuering av sårade från en skadeplats i eller nära ett stridsområde till en sjukvårdsinrättning. Transporten av de skadade genomfördes med två Helikopter 16 (HKP16), kanske mer känd som Black Hawk.
Som meteorolog ingick jag i Mission Support Element, vilket motsvarar stabsfunktionen för flygförband vid en division. Funktionen planerar, inhämtar, bearbetar och delger eget förband underrättelser. Min uppgift var att delge de väderförhållanden som skulle råda under uppdragen. Ur säkerhetssynpunkt är det viktigt att helikopterpiloterna har aktuell information om begränsande faktorer som t.ex. förutsättningar för isbildning, dålig sikt eller låga molnbaser.
Foto: Helikopterflottiljen
Jag deltog i samtliga briefingar som MSE höll i och dagarna inleddes med en gemensam genomgång, där besättningarna och övrig personal fick information om läge och förutsättningar. Besättningarna sattes därefter i Medevac-beredskap och sedan var det bara att vänta på att larmet skulle gå.
Under dagens lopp genomfördes även uppdaterande briefingar på förutbestämda tider. När larmet kommer håller MSE dessutom en så kallad step brief, det vill säga en kort information om själva skadeplatsen och den/de skadade. Informationen inför ett Medevac-uppdrag samlas alltid i en standardiserad mall, en så kallad 9 liner. I mallen finns all information som besättningen behöver innan de lyfter mot skadeplatsen. För min del gav jag den senaste informationen gällande rådande väderförutsättningar. Efter genomförd step brief gav sig besättningen ut för att hämta den skadade vid skadeplatsen för att sedan transportera den till en sjukvårdsinrättning.
Foto: K3/ 311 skvadron
En rote HKP16 i Medevac-beredskap har efter ett larm anlänt till skadeplatsen, den så kallade POI – point of injury. Truppen tar ner helikoptern med hjälp att rök som signalerar var skadeplatsen är. Patienten är redo för avtransport.
Foto: K3/ 311 skvadron
Sjukvårdspersonalen ombord på helikoptern får en sjukvårdsrapport av sjukvårdaren på plats, en så kallad MIST; M: Mechanism of injury (typ av skada); I: Injures found (upptäckta skador); S: Signs/systoms (vitalstatus); T: Treatment Done (påbörjad behandling)
Foto: K3/ 311 skvadron
Patienten hämtas därefter på bår för att transporteras till en ROLE-enhet beroende på skadans omfattning. (ROLE 1: Motsvarar en vårdcentral, ROLE 2: Sjukhus som klarar livräddande kirurgi och har en mindre eftervårdsmöjlighet, ROLE 3: Sjukhus med stor kapacitet och alla läkarspecialister och ROLE 4. motsvarar ett europeiskt större sjukhus.)
När man som meteorolog tjänstgör under en övning har man inte tillgång till de produktionsverktyg och data som man vanligtvis har. Istället övas man i att verka med begränsad information under fältmässiga förhållanden, vilket var såväl utmanande som lärorikt!
Johanna, Försvarsmeteorolog, Helikopterflottiljen Malmen