På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

CSAR – högersits i SK60

f7vader

Morgonens SK60-flygning vid F7 Såtenäs blev en kombination av väderflygning och deltagande i CSAR-övning! Då det inte fanns tid till båda bestämde sig undertecknad för att följa med på CSAR men lämna lite väderdata på vägen dit och tillbaka. En väderflygning med inslag av annan verksamhet – spännande och roligt!

Redo för uppdrag!

CSAR står för Combat Search and Rescue och det man övar på är en procedur som följs då någon ska bli upphämtad bakom fiendens linje. Innan anflygning har grova koordinater fåtts. SK60’s uppgift är att lokalisera den nödställde från höjd för att sedan visa in räddningshelikoptern för upphämtning.

I högersits anropas den nödställde på en radiofrekvens genom ett formellt uppstyrt förfarande med nomenklatur som är förutbestämd. Genom upprepade överflygningar då den nödställde signalerar till oss fastställs position, vi kallar in helikoptern mot plats och ber sedan den nödställde att utlösa nödsignal när helikoptern ser detta. Där avslutas vår del av uppdraget och personal från helikoptern säkrar platsen varefter den nödställde tas med därifrån.

IMG_0173[1]

Fältet i fråga

IMG_0175[1]

Helikoptern på väg in till den nödställde som bränt av sin nödraket (rök) – skärpan tyvärr mer på balken i flygplanet...

I dagens övning fanns 8 st nödställda utplacerade runt ett fält och dessa anropades med 10 minuters mellanrum. Några av dem kunde vi lokalisera väldigt fort medan det för andra krävdes flera överflygningar ur olika vinklar. Mot slutet satt nomenklaturen väldigt bra i alla fall då jag övat så många gånger på rad!

Flygningen skiljde sig relativt mycket från det jag är van vid då jag oftast bara flyger väderflygningar. I en sådan här flygning blir det relativt mycket branta svängar med högre G-belastning och också en del så kallad oren flygning. Kroppen reagerade lite grann mot denna behandling men jag klarade mig ändå utan större problem.

Det är nyttigt att följa med på annan verksamhet då vi får en ännu bättre insyn och förståelse för våra kunders krav. I det här fallet var det relativt låga moln och hade det varit lite lägre hade uppdraget blivit betydligt svårare (om ens möjligt) att genomföra. Det är VIMO (Vädrets Inverkan på Militära Operationer) i praktiken det!

/Pia, Meteorolog på F7 Såtenäs

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

2 kommentarer

  • Sara 28 april 2016 18:13

    Häftigt väderflygpass, Bjo! :)

  • Letitia 6 maj 2016 21:25

    Well I guess I don't have to spend the weekend fiungirg this one out!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *