På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Tio år med Helikopter 14

Louise Levin

Helikpter 14 lyfter från Malmen, för första gången i Flygvapnets regi. Foto: Helikopterflottiljen

Den 12 april 2011 genomförde Helikopterflottiljen den första egna flygningen med helikopter 14. Det skedde på Malmen och hade föregåtts av några verkstadskontrollflygningar på tillfälligt luftvärdighetsbevis. Jonas Tjärnström var pilot i den första besättningen.

– Jag var en av åtta piloter som gått den första teoriutbildningen om fem veckor på Airbus anläggning utanför Marseille i Frankrike redan 2006 så vi hade väntat länge. Jag återvände dit 2008 för att flyga under tre veckor och sedan blev det mycket simulatorflygningar i Tyskland ihop med att jag flög helikopter 9 hemma.

Den första HKP 14 som levererades stannade i Frankrike som provplattform där de flögs av industrin och av FMV. Numera är den modifierad till en sjöoperativ HKP 14F och flyger på tredje helikopterskvadronen i Ronneby. De första HKP 14 som kom till Sverige kändes igen på att de var grönmålade, inte grå som i dag.

– Vi fick två i tätt följd och sedan följde ytterligare två i en version som kallades HKP 14 A/B och de hade vi i flera år, minns Jonas Tjärnström.

Tidig morgon den 12 april 2011, betättningen planerar den första flygningen. Foto: Helikopterflottiljen

Det var en enklare version än dagens helikoptrar, utan uppdragsutrustning, som mest används för besättningsträning men som också kunde genomföra trupptransport. De återlämnades senare till industrin för modifiering. Tre år efter första flygningen började HKP14 användas under övningar i Sverige tillsammans med andra förband, trupptransport över land och ytövervakning över hav. År 2015 hade den nya D-versionen kommit och båda versionerna användes under det årets stora arméövning.  Det blev också den sista övningen för HKP10 som därefter fick slut på flygtid, men det är en annan historia.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *