Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Minnesord över generallöjtnant Sven-Olof Olson

Louise Levin

Arkivbild från Vingexamen 2016. ?Sven-Olof Olson firade då 70-årsjubileum sedan han tilldelades sina vingar år 1946. Här sitter han tillsammans med dåvarande landshövding i Östergötland Elisabeth Nilsson. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten

Sven-Olof Olson föddes i Oskarshamn den 26 november 1926. Efter studentexamen i Kalmar 1945 utbildade han sig till stridsflygare och blev fänrik 1948. Han placerades vid Västmanlands flygflottilj F 1 i Västerås och flög nattjakt med J 30 Mosquito och J 33 Venom. 1950 tilldelades han Stockholmstidningens bragdmedalj efter en nödlandning med en Mosquito under extremt besvärliga förhållanden. Sven-Olofs stora kunnande som flygförare visade sig många gånger under hans långa karriär bakom spaken, ett liv som han älskade.

Under 1950-talet var han en av de tongivande inom utvecklingen av ett modernt stridslednings- och luftbevakningssystem, Stril 60, som omfattade en djärv satsning på långt driven datorisering. Tillsammans med införande av J 35 Draken gjorde detta Flygvapnet till ett av de mest avancerade i världen på 1960-talet. 1967 befordrades Sven-Olof till överste och blev chef för Flygvapnets krigsskola F 20 och 1971 blev han chef för Upplands flygflottilj F 16, båda i Uppsala.

År 1973 befordrades Sven-Olof till generalmajor och tjänstgjorde som souschef vid Försvarsstaben och som chef för Första eskadern E 1.

1980 befordrades han till generallöjtnant och blev militärbefälhavare för Södra militärområdet.

Den 1 oktober 1982 utnämndes Sven-Olof till chef för Flygvapnet som han ledde fram till sin pensionering 1988.

Sven-Olofs fyrtio år i Flygvapnet utmärktes av ett spännande liv i luften, banbrytande idéer på marken men framför allt av ett ledarskap som berörde och inspirerade. Flygvapnets traditioner låg Sven-Olof varmt om hjärtat och med hans personliga engagemang fick minneshallen på Tre Vapen sin nuvarande utformning. Ett korrekt uppträdande och stil var en självklarhet för Sven-Olof och tennis var en viktig del i hans aktiva livsstil. Under tiden i Flygvapnet flög Sven-Olof närmare 70 olika flygplanstyper och karriären avslutades med ett flygpass i Viggen 1988.

År 1968 valdes Sven-Olof in som ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien och var dess styresman 1988-1991. Han utsågs 2011 till hedersledamot.

Efter sin pensionering var Sven-Olof verkställande direktör för AB Afoma och ledamot av styrelsen för Catella Generics AB samt Senior Advisor för Volvo Lastvagnar och fr Saab Nyge Aero.

Genom åren var Sven-Olof aktiv i sina kontakter med flygarkamraterna i Flygvapnet och flottiljernas kamratföreningar. Hans föreläsningar var lärorika och hans middagstal fyllda av skratt och roliga betraktelser från ett långt flygarliv.

Sven-Olof avled natten till den 20 april 2021.

Våra tankar går till hans nära och kära.

 

Här en länk till ett utdrag ur AMF-film om Sven-Olof Olsons liv inom flygvapnet. Sven-Olof Olson berättar om sina upplevelser.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Lars 21 april 2021 08:11

    Var det inte en J33 Venom med ett motorbortfall som han i mörker gjorde en "omöjlig" glidflygning" hem till F1 Hässlö med och nödlandade oskadd?

    • Louise Levin Lars 21 april 2021 12:35

      Det stämmer. Se gärna YouTube-klippet där han själv berättar om händelsen.

  • KJELL 21 april 2021 15:28

    Det var en J 33 Venom Sven-Olle nödlandade med.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *