Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten
Vi blickar ut mot västra banänden och ser hur fyra figurer uppenbarar sig på himlen, bara ett par sekunder senare hör vi vrålet av de åtta jetmotorerna flyga rakt ovanför våra huvuden för att sedan bryta höger över havet och landa ner på flygbanan, det vi precis såg var fyra amerikanska stridsflygplan, av modellen F-15 Eagle. Nästa grupp med flygplan vi ser på himlen är våra egna, fyra Jas 39 Gripen.
Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten
Vi befinner oss just nu på Bodö flygstation i norra Norge och deltar i övningen Arctic Challenge Exercise 2019 (ACE 19).
Vi som skriver detta inlägg jobbar som hjälpmekaniker på F 17 och vi ska vara här i Bodö i totalt 17 dagar. Utöver oss är det ytterligare personal från flygunderhållskompanierna, stridsflygsdivisionerna samt personal som jobbar med samband och informationssystem, som är närvarande från vårt förband. Dessutom har vi även en säkstyrka som vaktar våra stridsflygplan under nätterna.
Men vi är inte ensamma på basen, andra nationer är också med i övningen. Bland annat amerikanare som är här med sina F-15, fransmän med sina Mirage och Rafale, tyskar med sina Eurofighters och norrmän med sina F-16. Tillsammans övar flygplanen i ett stort övningsområde i norra Skandinavien och som mest är det ungefär 100 flygplan i luften samtidigt.
Flygplanen som flög förbi är på väg ner för landning, vi tar på oss vår utrustning och går ut till uppställningsplatsen för flygplanen. Till skillnad från vårt hemmaförband är platserna här ganska små och har enbart plats för två flygplan per plats. Därför är det viktigt att jag och teknikern samarbetar när vi ska ta emot vårt flygplan för att det ska komma in rätt.
Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten
Flygplanen börjar taxa in mot oss och jag identifierar numret på mitt flygplan, 831. Jag vinkar till piloten för att få hans uppmärksamhet och för att han ska veta att det är mot mig han ska köra. Jag visar med tecken hur jag vill att piloten ska köra in på platsen och signalerar sedan att han ska vända om helt, för att möta teknikerns signaler på andra sidan av uppställningsplatsen. Motorn kuperas, därefter påbörjar jag och teknikern våra kontroller för att göra flygplanet luftvärdigt inför nästa flygpass. Tillsammans bildar vi en så kallad flygplangrupp där vi har olika områden vi ansvarar för. Mitt område som hjälpmekaniker är att kontrollera cockpit, med fokus på raketstolen och fallskärmen, vilket är pilotens räddningssystem ifall han skulle behöva skjuta ut sig ur flygplanet. Hög noggrannhet är därför viktigt i mitt arbete, då jag ansvarar för något som är väldigt väsentligt för piloten ifall en olycka skulle ske. Förutom detta ser jag även till att tanka upp flygplanet med bränsle och att stötta teknikern vid behov, t.ex. vid ett eventuellt flygplansfel.
Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten
Under tiden ansluter laddgruppen som ska hänga upp en sensor under flygplanet och ta ner en extratank. Laddgruppens uppgift är nämligen att konfigurera om den yttre lasten; att hantera extratankar, robotar, vapen och sensorer. Vad laddgruppen ska göra bestäms av hur flygplanet ska användas under nästa uppdrag. Kanske vill piloten ha möjlighet till underrättelse- inhämtning, längre räckvidd eller jaktförmåga. Dessutom ser laddgruppen även till att fylla på motmedel vid behov.
Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten
Efter att vi är klara väntar vi tills det är dags för nästa flygpass. Då kommer vi vara med piloten under uppstart och se till så allt går rätt till och att flygplanet är redo för att flyga. Ifall något fel skulle uppstå kommer vi försöka åtgärda det. Därefter anmäler vi till piloten att flygplanet är klart för förflyttning och piloten kan taxa iväg.
På helgerna är vi lediga och då har man tid för egna aktiviteter. Första helgen var det t.ex. flygdag på flygplatsen och vi hade förmånen att bland annat få se två F-35 flyga uppvisning, något som är ganska häftigt för den flygintresserade.
Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten
ACE 19 kommer pågå i ett antal dagar till och vi hjälpmekaniker är som vanligt taggade och alerta på att lösa vår uppgift. Uppgiften är att leverera flygoperativ effekt och såklart, att ha roligt på jobbet.
/Skrivet av Måns Dreierström med stöd av Felix Jansson, Felicia Ek Jonasson, Tobias Nilsson, David Fryckstedt och Simon Westerlund.