Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Svenska Gripenplan i Norge under ACE 19

Louise Levin

Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten

Vi blickar ut mot västra banänden och ser hur fyra figurer uppenbarar sig på himlen, bara ett par sekunder senare hör vi vrålet av de åtta jetmotorerna flyga rakt ovanför våra huvuden för att sedan bryta höger över havet och landa ner på flygbanan, det vi precis såg var fyra amerikanska stridsflygplan, av modellen F-15 Eagle. Nästa grupp med flygplan vi ser på himlen är våra egna, fyra Jas 39 Gripen.

Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten

Vi befinner oss just nu på Bodö flygstation i norra Norge och deltar i övningen Arctic Challenge Exercise 2019 (ACE 19).
Vi som skriver detta inlägg jobbar som hjälpmekaniker på F 17 och vi ska vara här i Bodö i totalt 17 dagar. Utöver oss är det ytterligare personal från flygunderhållskompanierna, stridsflygsdivisionerna samt personal som jobbar med samband och informationssystem, som är närvarande från vårt förband. Dessutom har vi även en säkstyrka som vaktar våra stridsflygplan under nätterna.
Men vi är inte ensamma på basen, andra nationer är också med i övningen. Bland annat amerikanare som är här med sina F-15, fransmän med sina Mirage och Rafale, tyskar med sina Eurofighters och norrmän med sina F-16. Tillsammans övar flygplanen i ett stort övningsområde i norra Skandinavien och som mest är det ungefär 100 flygplan i luften samtidigt.

Flygplanen som flög förbi är på väg ner för landning, vi tar på oss vår utrustning och går ut till uppställningsplatsen för flygplanen. Till skillnad från vårt hemmaförband är platserna här ganska små och har enbart plats för två flygplan per plats. Därför är det viktigt att jag och teknikern samarbetar när vi ska ta emot vårt flygplan för att det ska komma in rätt.

Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten

Flygplanen börjar taxa in mot oss och jag identifierar numret på mitt flygplan, 831. Jag vinkar till piloten för att få hans uppmärksamhet och för att han ska veta att det är mot mig han ska köra. Jag visar med tecken hur jag vill att piloten ska köra in på platsen och signalerar sedan att han ska vända om helt, för att möta teknikerns signaler på andra sidan av uppställningsplatsen. Motorn kuperas, därefter påbörjar jag och teknikern våra kontroller för att göra flygplanet luftvärdigt inför nästa flygpass. Tillsammans bildar vi en så kallad flygplangrupp där vi har olika områden vi ansvarar för. Mitt område som hjälpmekaniker är att kontrollera cockpit, med fokus på raketstolen och fallskärmen, vilket är pilotens räddningssystem ifall han skulle behöva skjuta ut sig ur flygplanet. Hög noggrannhet är därför viktigt i mitt arbete, då jag ansvarar för något som är väldigt väsentligt för piloten ifall en olycka skulle ske. Förutom detta ser jag även till att tanka upp flygplanet med bränsle och att stötta teknikern vid behov, t.ex. vid ett eventuellt flygplansfel.

Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten

Under tiden ansluter laddgruppen som ska hänga upp en sensor under flygplanet och ta ner en extratank. Laddgruppens uppgift är nämligen att konfigurera om den yttre lasten; att hantera extratankar, robotar, vapen och sensorer. Vad laddgruppen ska göra bestäms av hur flygplanet ska användas under nästa uppdrag. Kanske vill piloten ha möjlighet till underrättelse- inhämtning, längre räckvidd eller jaktförmåga. Dessutom ser laddgruppen även till att fylla på motmedel vid behov.

Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten

Efter att vi är klara väntar vi tills det är dags för nästa flygpass. Då kommer vi vara med piloten under uppstart och se till så allt går rätt till och att flygplanet är redo för att flyga. Ifall något fel skulle uppstå kommer vi försöka åtgärda det. Därefter anmäler vi till piloten att flygplanet är klart för förflyttning och piloten kan taxa iväg.

På helgerna är vi lediga och då har man tid för egna aktiviteter. Första helgen var det t.ex. flygdag på flygplatsen och vi hade förmånen att bland annat få se två F-35 flyga uppvisning, något som är ganska häftigt för den flygintresserade.

Foto: Måns Dreierström/Försvarsmakten

ACE 19 kommer pågå i ett antal dagar till och vi hjälpmekaniker är som vanligt taggade och alerta på att lösa vår uppgift. Uppgiften är att leverera flygoperativ effekt och såklart, att ha roligt på jobbet.

/Skrivet av Måns Dreierström med stöd av Felix Jansson, Felicia Ek Jonasson, Tobias Nilsson, David Fryckstedt och Simon Westerlund.

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *