Den årligen återkommande nationella tävlingen i plastmodellbygge, Modellexpo 08 Open, ägde sedvanligt rum i Skytteholmsskolan i Solna i mitten av april.
Mottagare av Flygvapenchefens vandringspris 2019 var Christofer Persson för en modell av en landande J 35J med utfälld bromsskärm.
Foto: Gunnar Åkerberg
Arrangör sedan 40 år är IPMS Stockholm. IPMS står för International Plastic Modellers Society, som har egna avdelningar i Sverige. Närmare 500 modeller var utställda, både i och utom tävlan.
Huvuddelen modeller hade flygplan som förebilder, men det förekom även stridsfordon av allehanda slag, bilar, fartyg, figurer och dioraman. Temat för årets specialtävling var Resande. Här återfanns allt från campingbilar till Hilding Carlsson rälsbuss. Uppskattat inslag var damerna som tillverkade miniatyrer för bland annat dockskåp eller som ren prydnad, pyttesmå föremål, alltifrån ostbrickor till ryamattor. Det visades också exempel på flaskskeppsbygge, ett gammalt tidsfördriv från segelfartygens långfärder men som nu lever vidare tack vare händiga entusiaster.
Diorama
Förutom priser i de olika klasserna delades det även ut specialpriser och vandringspriser. Det kanske mest eftertraktade av de senare, är Chefens för Flygvapnet vandringspris i form av en träsnidad Jaktfalken, särskilt som priset sedan några år delas ut av flygvapenchefen personligen, generalmajor Mats Helgesson. Priset i år gick till Christofer Persson Parmenius för hans modell av en landande J 35J Draken med utfälld bromsskärm. Modellen har tidigare vunnit fina priser, men nu fann den alltså även flygvapenchefens gillande. Svensk Flyghistorisk Förenings vandringspris i form av en Tunnanmodell med de tidigare pristagarnas namn ingraverade, gick i år till Rickard Andersson för en modell av en Gloster Meteor T.7. Förebilden användes av Svensk Flygtjänst från 1956 till 1974 då den drog pilmål för förvarets räkning. Förebilden är sparad på Flygvapenmuseum.
Flygvapenchef, generalmajor Mats Helgesson, delade för tredje året i rad ut CFV vandringspris för bästa modell med flygvapenförebild. Christofer Persson mottager priset för sin modell av en landande J 35J.
Prototypen för Saabs J 21. Genom den skjutande propellern kunde beväpningen koncentreras i nosen och därmed ge piloter med ett motorsvagare jaktflygplan vissa fördelar. En typisk, fiffig Saablösning!
Att Flygvapnets flygplan skänker inspiration till modellbyggarna står klart. Inte bara modernt flyg som Draken, Viggen och Gripen, utan även historiskt flyg. Verkliga pärlor var Gabriel Pålssons modell av transportflygplanet Beechcraft Tp 4, samt Emil Jansbros modeller av J 30 Mosquito och J 33 Venom i skala 1:48, våra första nattjaktflygplan vilka var baserade på flygflottiljen i Västerås. En J 29F Tunnan av Björn Svensson väckte också beundrande blickar, särskilt som Tunnan nyss fyllde 70 år. Många charmades också av en kavalkad av tidigare jaktflygplan som J 20 Reggiane Falco, varav en i skala 1:350 (!) och några fantastiska modeller av klassiska J 26 Mustang som ju också kom att lämna sitt namn till Stockholms spårvagnar. Många stannade upp vid en fantastisk modell av prototypen för Saab J 21, Saabs ”fullträff med två bommar!”, byggare Anders Edblad.
Text och foto där inget annat anges: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening
Johan Tilosius har byggt denna kavalkad av Viggar i Skala 1:48. Viggen är något en ikon i modellbyggarkretsar.
Skolflygplanet SK-16 har fostrat tusentals flygvapenpiloter genom tiderna.
Rickard Anderssons modell av Svensk Flygtjänst Gloster Meteor fick Svensk Flyghistorisk Förenings vandringspris. Originalet finns på Flygvapenmuseum.
J 33 Venom
Vid sitt besök på 08 Open blev Flygvapenchefen särskilt förtjust i modellen av Boeings och Saabs nya skolflygplan T-X, som han själv flugit.
Flygvapenchefen guidades runt bland de utställda modellerna av Hans Fehrnström från IPMS Stockholm, tillika reservofficer i flygvapnet. Han är rutinerad modellbyggare, hans dioraman finns bland annat på Robotmuseet i Arboga och F 11 Museum.
Foto: Gunnar Åkerberg
Saab J 29 Tunnan fyllde 70 år i höstas. Denna modell av den sista versionen, J 29F, har byggts av Björn Svensson.
En härlig modell av jaktflygplanet J 26 Mustang som också gav sitt namn till Stockholms nya spårvagnar efter kriget.