Flygövningen Lion Effort blev en intensiv övning, inte minst för flygunderhållspersonalen. Laddgruppschef Felix Jansson från 22:a flygunderhållskompaniet på F 17 ger en inblick i livet på marken.
Laddgruppen från F 17 konfigurerar om ett av flygplanen. Foto: Michael Gleffe
Vi befinner oss på Kecskemét Airforce Base i Ungern för övningen Lion Effort 2018. Plötsligt hörs ett vrål ovanför byggnaden och en fyrgrupp Jas 39 Gripen flyger över oss för att sedan en efter en bryta ut och flyga in för att landa. Flygplansgrupperna är redan ute på linjen, redo att ta emot flygplanen och nu är det snart dags för oss i laddgruppen att ansluta. Så fort motorn har kuperats sätter vi igång med arbetet att konfigurera om den yttre lasten för att hinna klart med alla flygmaskiner innan det är dags för start igen.
Jag medverkar i övningen som laddgruppschef. Min uppgift är att hantera flygplanens yttre last; att konfigurera om nuvarande last eller komplettera med ny last. Det kan vara vapen, fälltankar och/eller sensorer. Laddgruppen har även som uppgift att ladda automatkanonen. I min grupp har jag tre hjälpmekaniker och tillsammans bildar vi en väl samövad grupp som arbetar snabbt och säkert. I en laddgrupp är det av stor vikt att vara drillade och samövade. Under en klargöring som tar cirka tio minuter ska en full last med vapen kunna laddas och då gäller det att alla vet vad de ska göra. När en flygmaskin är klar skyndar vi vidare till nästa. Det är intensivt och fullt fokus, men samtidigt är det viktigt att tänka på säkerheten. Både person- och flygsäkerhet, och det är mitt ansvar att det går rätt till vid hantering av lasten.
Åtta svenska och fyra tjeckiska Gripenflygplan på plattan i ungerska Kecskemét. Foto: Johan Lubell
Detta är första gången alla vi fyra i laddgruppen är iväg på en internationell övning. Det är roligt och övningen ger en bra sammanhållning på kompaniet. Arbetet på en övning utomlands skiljer sig från vardagen hemma på flottiljen i Kallinge, och det är en stor upplevelse att åka till ett annat land och se hur de andra länderna jobbar. Trots att vi har samma flygplanssystem så jobbar de olika nationerna lite olika och har sina egna lösningar.
Innan vi for iväg på övningen skulle en packlista skrivas och all utrustning och verktyg som laddgruppen skulle ha med sig skulle packas. Plattan i Kecskemét som flygplanen står på är stor och det är en bit att transportera all utrustning. Därför har vi till vår hjälp fixat två vagnar som innehåller all utrustning vi kan behöva för att lösa våra uppgifter. Vi har två vagnar för att kunna dela upp oss och jobba på två flygmaskiner samtidigt för ett effektivare arbete.
Vi från F 17, Blekinge flygflottilj, som är på plats här på flygbasen i Kecskemét är ett flygunderhållskompani med delar ur 21:a och 22:a flygunderhållskompanierna samt personal från F 17 Gotland. Utöver oss är personal som jobbar med samband och informationssystem med och självklart också flygförare och Mission Support Element från 172:a stridsflygsdivisionen. Åtta stycken Jas 39 Gripen har flugits över från Sverige och som mest flyger vi med sex av dem åt gången.
En av laddgruppsmekanikerna transporterar fram en robot som ska hängas på ett av flygplanen. Foto: Felix Jansson
Transport till Ungern skedde på två vis; det ena var en marktransport med lastbilar och det andra ett transportflygplan av typen C-17 från HAW, Heavy Airlift Wing. HAW är en internationell transportflygorganisation med bas i Pápa, Ungern, och organisationen består av flera medlemsländer och ett av dessa är Sverige. På transportflygplanet C-17 transporterades främst personal men även en del materiel. Den större delen av all materiel gick dock på marktransporten som åkte nästan en vecka innan oss övriga för att komma ner till Kecskemét i god tid för att hinna packa upp innan huvudstyrkan anländer.
Lion Effort är en återkommande övning för Gripen Users Group som roteras mellan de olika gripenanvändarna och genomförs var tredje år med syfte att samöva och sprida erfarenheter. De deltagande länderna i år är Sverige, Tjeckien och Ungern. Även Thailand och Brasilien är på plats som observatörer. Varje dag är det tre flygpass och ett av dem är ett COMAO-pass. COMAO står för Combined Air Operations och det är flygpass med upp till 18 flygplan i luften samtidigt. Ett av dessa är ett AWACS-flygplan, Airborne Warning and Control, från NATO som används för ledning och luftövervakning i övningen.
Tekniker löser ett hydraulfel som uppkommit. Foto: Johan Lubell
Mot slutet av övningen är det dags att packa ihop, samtidigt som det fortfarande flygs för att få ut så mycket som möjligt av övningen. Ett litet pussel helt enkelt. Flygplansgrupperna klargör flygplanen en sista gång för avfärd hemåt till Sverige och hemmabasen i Blekinge. Denna övning har varit en oerhört givande och hela kontingenten har jobbat på bra för att få ut det bästa av övningen. Lion Effort 18 kommer jag komma ihåg länge och jag ser med stor glädje fram emot nästa övning.
Felix Jansson, 22:a flygunderhållskompaniet, Blekinge flygflottilj, F 17