Det går fort att bli av med förmågor, men det tar lång tid att återskapa dem!
Det var länge sedan Helikopterflottiljen hade möjlighet att samöva flyg- och rörlig bastjänst inom ramen för nationell insatsförmåga. Detta var grundläggande kunskaper för såväl det gamla arméflyget som marinflyget och är en nödvändighet för att effektivt kunna verka tillsammans med mark- och sjöstridskrafter. Det känns därför riktigt bra att vi nu påbörjat vägen tillbaka till denna nationella förmåga.
Den frivilliga GU-omgång som snart rycker ut från Hkpflj har under 10 månader utbildats i rörlig helikopterbastjänst och nu genomförs slutövning i Hagshult och Skillingaryd.
På Hagshultsbasen har en T-bas upprättats. Den skulle lika gärna kunna finnas i ett industriområde eller motsvarande då vi inte har behov av samma infrastruktur som övriga delar av Flygvapnet. Under övningen sker upprättandet av tillfälliga framskjutna tankningsplatser på Skillingaryd. I verkligheten är givetvis avståndet större från T-basen till dessa sk FARP.
Det är glädjande att möta så många positiva människor som jag gjort idag när jag inspekterade övningen. Först och främst soldaterna. Dessa tjejer och killar har valt att frivilligt göra 11 månaders grundutbildning utan löften om anställning i Försvarsmakten. De är extremt motiverade och har nått en mycket hög utbildningsnivå. Jag hoppas att vi får möjlighet att se många av dessa som kollegor i Försvarsmakten när de muckar. Jag ser också en nytändning hos flottiljens officerare. Visserligen har många av dem övat inom ramen för de helikopterenheter vi har för multinationella insatser och för NBG-beredskapen, men när vi sätter ihop ett riktigt ”krigsförband” blir det trots allt annorlunda. Det är först då vi har helheten. ...sedan kan ju även trossplutonens goda mat under övningen ha bidragit till de stora leendena.
Vi har också haft möjlighet att samöva med Östgöta Hemvärn, både bataljonsstab och HV-undkomp vilket är en viktig del i det nationella försvaret.
Vi har hittills flugit med alla helikoptersystem under övningen och idag genomfördes en haveriövning med ett mycket stort skadeutfall. En tuff uppgift för soldaterna som de klarade på ett säkert och professionellt sätt.
Jag vill tacka transportflyget från F7 som stöttat med Tp 84 för såväl strategisk transport av HKP15 som trupptransport och CASEVAC och tacka LSS/FlygS för IKFN-moment med SK60. Det blev ingen Flygvapenövning men delar Flygvapnet har likväl övat.
Vi har noterat att det passerat ganska många 39-rotar över Hagshult. Är det rutinövningar eller månne en önskan att få vara med i övningen?
Magnus Westerlund