Nu när hälsningarna om en god jul så sakteliga börjar ta fart kommer här en hälsning från andra sidan Atlanten.
Jag som skriver arbetar normalt som pilot vid förbandet Heavy Airlift Wing i Ungern. Vi är ett 20-tal svenskar i Ungern som tillsammans med personal från 11 andra länder genomför strategiska flygtransporter runt om i världen. Till vårt förfogande har vi tre stycken flygplan av typen Boeing C-17 Globemaster III.
SAC 3 – En av Heavy Airlift Wings tre Boeing C-17 Globemaster III
För oss i besättningarna innebär tjänsten i Ungern att vi får besöka en mängd olika platser. Ett av de lite mer oväntade ställena är Altus i Oklahoma, USA. Här utbildas bl.a. de piloter och lastmästare som skall flyga C-17.
I skrivande stund är jag i Altus för tredje gången och jag går nu en kurs som kallas Pilot Check Out course, PCO. Kursen är en del i att bli utcheckad befälhavare på Boeing C-17 och de flygningar vi genomför under kursen går ut på att förfina teknik och färdigheter inom områden som lufttankning, lågflygning, taktiska in- och utflygningar samt assault landings (landning på korta landningsbanor). Allt övas i såväl dagsljus som mörker och under dygnets mörka timmar flyger vi många av momenten med Night Vision Goggles (NVGs).
I ”contact position” med en amerikansk KC-135 Stratotanker någonstans över Texas.
Under hälften av flygningarna tillämpas även dessa moment i ett spelat scenario med en fiktiv motståndare. Vår uppgift är att först planera inför och sedan leda ett uppdrag där vi på en höjd av omkring 100 meter över marken och med farter på upp mot 650 km/h tar oss in i ett operationsområde och förser ett mindre flygfält med materiell och förnödenheter. Under flygningens gång tvingas vi agera på uppkomna hot samtidigt som vi förväntas landa inom det tidsfönster som hör till förutsättningarna för operationen. För att undvika extra tid på marken har vi tillgång till lufttankning i form av en KC-135 som vi möter upp med på säker höjd efteråt.
Altus är på kartan en liten stad som kan förfalla ligga mitt i ingenstans men det är en febril aktivitet som pågår här. Det är en häftig plats att vara på med ett flertal stora flygplan som ständigt cirkulerar i trafikvarvet ovanför huvudena. På kvällarna träffas folk från spridda delar av världen på golfkrogen inne på basen där man kan grilla sin egen hamburgare och prata om dagens flygningar. De flesta av väggarna i lokalen är täckta med kardborre och den som vill kan lämna sin namnbricka där som ett minne av att man en gång passerade igenom. Passerade igenom denna småstad som är och förblir okänd för de flesta men som för många andra utgör ett alldeles speciellt minne av en intressant och spännande tid.
Inflygning till bana 35 Assault, Altus AFB, Oklahoma.
Med hopp om en God Jul och ett Gott Nytt År var i välden ni än må befinna er.
Toyboy
Mer information om förbandet Heavy Airlift Wing och Boeing C-17 finns här:
http://www.heavyairliftwing.org
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/boeing-c-17/