På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Flygdag på F 17

flygvapenbloggen

Defilering

F 17 ”öppnade” sina grindar första gången 1944. Det var då som flottiljen officiellt invigdes. Kung Gustav V överlämnade fanan till förste flottiljchef som var överste Torsten Rapp. När grindarna öppnades var det redan 1000-tals med besökare som vällde in på utställningsområdet. Väl där möttes besökarna av diverse markutställningar och Marinens musikkår som spelade fint.

Flottiljchefen, överstelöjtnant Magnus Liljegren öppningstalade och flygdagen var igång.
Vädrets makter stod på vår sida och solen lyste från en klarblå himmel. Senare på dagen drog det in lite höga moln som gjorde att de moderna flygplanen syntes i bra kontrast.
Temat för flygdagen var F 17 70 år. Detta skulle spegla utvecklingen från propellerdrivna flygplan till dagens moderna jetflygplan. Flyguppvisningen började med härliga Ö1, Tummelisa. Det fortsatte med Sk 16, Mustang och Spitfire. Vad härligt att kunna njuta av ljudet en flygdag. Helikopterflottiljen var naturligtvis även representerad med sina helikoptrar. Flyguppvisningen fortsatte hela dagen med ett uppehåll vid lunchtid.
Efter lunchuppehållet började det nå upp i moderna tider där jetdriften dominerade.
Hela dagen har besökarna kunnat gå och titta på de olika markutställningarna. Där fanns allt från obemannade flygfarkoster, UAV, stridsfordon 90, Hemvärnet SK 60 simulator till hoppborgar för de minsta.
Slutklämmen var öronbedövande och fantastiskt med AJ 37 Viggen, F 18 och sist, och faktiskt i det här fallet, minst, JAS 39 Gripen med Martin Hansson bakom spakarna.
Några besökare dröjde sig kvar för att slippa de värsta köerna och titta lite mer på markutställningarna.
Med vemod skriver jag – flygdag ”F 17 70 år” är slut. Totalt bedömdes att 40 000 personer hade hittat hit och kunde njuta av en fantastisk flygdag.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Alf Ingesson Thoor 3 juni 2014 21:00

    Tråkigt att Lansen inte fick flyga här i Ronneby. Två ex. 32 luftvärdiga samt även luftvärdig pilot
    Jag är besviken på FV som inte kunde tillåta flygning då alla instanser sade ja, men oförmågan till beslut återigen visade sig.
    .

  • Carl Nilsson 9 juni 2014 08:12

    Ja, det var enda plumpen denna vackra händelserika dag. Lansen är ju en mycket stor del av F17:s historia. Om det gällt Stockholmsregionen hade säkert tillstånd beviljats. Till och med i efterhand.
    Carl Nilsson!

    • Alf Ingesson Thoor Carl Nilsson 11 juni 2014 17:31

      Jag är fullt införstådd med bl.a de juridiska problem som finns i helhetslösningen av fortsatt stöd till civilt f.d. militärt veteranflyg men så länge flygplanen fortfarande är under full kontroll äger FV själv den frågan. Då är det min uppfattning att man kan beordra flygning vid särskilda evenemang. Lite grann känns det som att det saknas förtroende för de (oss) som är inblandade.
      Men nu är det som det är. Jag vet att viljan nog finns FV-ledningen men vägen fram är kantad av juridiska minor utlagda av vårt eget folk, upplever jag det som.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *