Mörkret har precis omfamnat Marmal i Norra Afghanistan, basen där det svenska MEDEVAC bidraget till ISAF har sin hemvist sedan mars 2013. Förbandets personal sitter i beredskap och har precis gjort de sista förberedelserna innan de går till sängs. Lugnet sprider sig både vid ICEPAC:s Command Post men också över hela Marmal. Mörkret tar ett ytterligare grepp om basen och den kringliggande naturen. Utsikten över öknen i norr och öst och bergen i syd tynar sakta bort och kan snart inte längre urskiljas med blotta ögat. Mörkret blir allt mer mörkare. Klimatet har under den senaste veckan stigit till över 20 grader. Regnet lyser med sin frånvaro och marken torkar ut mer och mer. De fordon som rör sig utanför basen kan lätt följas då ett stort moln av damm bolmar upp och följer tätt bakom. Det upprivna dammolnet hänger kvar en stund innan de tas om hand av den vind som ständigt gör sig påmind.
Larmet ljuder vid ICEPAC. De sovande besättningarna vaknar och påbörjar skyndsamt sina förberedelser för att starta och gå mot en punkt där olyckligtvis någon behöver hjälp. På bara ett fåtal minuter startar två HKP16 från Marmal med tillräcklig information kring händelsen för att säkert kunna undsätta en skadad soldat. Radiotrafiken mellan helikoptrarna och till ICEPAC OPS pågår kontinuerligt för att uppdatera besättningarna om senaste underrättelseläget och den skadades medicinska status. Det är fortfarande otroligt mörkt och de mörkerhjälpmedel besättningarna utnyttjar är en förutsättning för att kunna flyga. Landningen sker mot skadeplatsen och ett stort moln av damm rivs upp av helikoptrarnas rotorvind. Kommunikationen mellan besättningsmännen intensifieras för att hantera situationen för att säkert kunna landa helikoptern. Att i mörker kunna bemästra uppvirvlande damm är mycket krävande och svårt. All den träning som besättningarna ständigt genomför för att kunna behärska de faktorer som är unika inom förbandets insatsområde kommer nu till sin rätta. MEDEVAC besättningens läkare och sjuksköterska tar emot den skadade soldaten och övertar nu det medicinska ansvaret. Under tiden cirkulerar den andra helikoptern ovanför skadeplatsen och övervakar intilliggande terräng. Två AH-64 attackhelikoptrar anmäler sig på samverkansfrekvensen och erbjuder ett ytterligare skydd för den svenska MEDEVAC roten. Patienten lastas och inom en timme efter larmet kommer patienten till kvalificerad vård på Marmals Role 3 sjukhus. Efter tankning återgår ICEPAC till sin förläggning och intar fortsatt beredskap. Beredda, om det behövs, att ta ett nytt MEDEVAC uppdrag i Afghanistan.
Foto SAE: MEDEVAC helikoptern lastar skadade under MEDEX övning
Jag tillsammans med avgående CO SAE ISAF UH-60 Övlt Jan-Åke Tälle har under en veckas tid genomfört en väl avvägd och planerad HOTO (Hand Over Take Over). Jag kunde efter en veckas drillning i ansvar, rutiner, ledningsförhållanden och uppgifter som förbandets CO, ta över ledarskapet med en god känsla. Jag kände mig förberedd och hade inga problem att säga farväl till avgående chef och önska honom en god resa hem.
Foto SAE: Avgående chef Övlt Jan-Åke Tälle (th) överlämnar
ICEPAC till pågående CO SAE Övlt Jonas Nellsjö (tv).
Under min första vecka som chef över ICEPAC besökte Chefen för Flygtaktiks stab Överste Anders Persson förbandet. Min ambition var att ge honom en god inblick i verksamheten och ta del av alla utmaningar som präglar förbandets vardag. Besöket blev lyckat och jag är övertygad om att C FTS känner samma sak. För oss under insats är det viktigt att våra chefer har en så verklig bild över våra problemområden, utmaningar och den miljö vi verkar inom.
Foto CO SAE: C FTS inför en LAO (Local Area
Orientation) flygning med ICEPAC.
För ett år sedan påbörjade förbandet sin uppbyggnad mot att utgöra en svensk MEDEVAC resurs inom RC N (Regional Command North) med basering Marmal. Jag hade förmånen att vara en del av denna uppbyggnad och nu 12 månader senare är förbandet under mitt ansvar. Fram till idag har tre chefer lämnat sin prägel på förbandet. De har gjort detta utifrån sin filosofi kring ledarskap och ansvar. Nu är det min tur att ta över och förvalta allt det positiva som byggts upp, särskilt det goda rykte som förbandet besitter. ICEPAC personal har en hög grad av professionalism och ambition. Under ett år har personalen bidragit till MEDEVAC förmågan i RC N och byggt en stor erfarenhet inom sina särskilda roller. Piloter, tekniker, stabspersonal och ledningspersonal är nu mycket erfarna och har verkligen koll på läget. Rutiner är inarbetade och alla tar sitt ansvar på ett mycket bra sätt. Att få vara chef över ICEPAC är en förmån men innebär också ett stort ansvar.
Det är med stolthet jag nu tar över ett välövat och mycket professionellt förband som på ett år etablerat ett mycket gott rykte. Jag har noterat att ICEPAC har blivit ett begrepp inom RC N, ett begrepp som utstrålar erfarenhet, kunskap, professionalism och effektivitet. MEDEVAC måste fungera. MEDEVAC är en förutsättning för de svenska, utländska och afghanska soldater som verkar i Afghanistan. MEDEVAC är en viktig komponent med stort ansvar och ICEPAC uppfyller alla krav på denna förmåga.
Jonas Nellsjö
CO SAE ISAF UH-60
ICEPAC