På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Sista chefsbytet vid SAE ISAF UH-60 ”ICEPAC

flygvapenbloggen

Mörkret har precis omfamnat Marmal i Norra Afghanistan, basen där det svenska MEDEVAC bidraget till ISAF har sin hemvist sedan mars 2013. Förbandets personal sitter i beredskap och har precis gjort de sista förberedelserna innan de går till sängs. Lugnet sprider sig både vid ICEPAC:s Command Post men också över hela Marmal. Mörkret tar ett ytterligare grepp om basen och den kringliggande naturen. Utsikten över öknen i norr och öst och bergen i syd tynar sakta bort och kan snart inte längre urskiljas med blotta ögat. Mörkret blir allt mer mörkare. Klimatet har under den senaste veckan stigit till över 20 grader. Regnet lyser med sin frånvaro och marken torkar ut mer och mer. De fordon som rör sig utanför basen kan lätt följas då ett stort moln av damm bolmar upp och följer tätt bakom. Det upprivna dammolnet hänger kvar en stund innan de tas om hand av den vind som ständigt gör sig påmind.

Larmet ljuder vid ICEPAC. De sovande besättningarna vaknar och påbörjar skyndsamt sina förberedelser för att starta och gå mot en punkt där olyckligtvis någon behöver hjälp. På bara ett fåtal minuter startar två HKP16 från Marmal med tillräcklig information kring händelsen för att säkert kunna undsätta en skadad soldat. Radiotrafiken mellan helikoptrarna och till ICEPAC OPS pågår kontinuerligt för att uppdatera besättningarna om senaste underrättelseläget och den skadades medicinska status. Det är fortfarande otroligt mörkt och de mörkerhjälpmedel besättningarna utnyttjar är en förutsättning för att kunna flyga. Landningen sker mot skadeplatsen och ett stort moln av damm rivs upp av helikoptrarnas rotorvind. Kommunikationen mellan besättningsmännen intensifieras för att hantera situationen för att säkert kunna landa helikoptern. Att i mörker kunna bemästra uppvirvlande damm är mycket krävande och svårt. All den träning som besättningarna ständigt genomför för att kunna behärska de faktorer som är unika inom förbandets insatsområde kommer nu till sin rätta. MEDEVAC besättningens läkare och sjuksköterska tar emot den skadade soldaten och övertar nu det medicinska ansvaret. Under tiden cirkulerar den andra helikoptern ovanför skadeplatsen och övervakar intilliggande terräng. Två AH-64 attackhelikoptrar anmäler sig på samverkansfrekvensen och erbjuder ett ytterligare skydd för den svenska MEDEVAC roten. Patienten lastas och inom en timme efter larmet kommer patienten till kvalificerad vård på Marmals Role 3 sjukhus. Efter tankning återgår ICEPAC till sin förläggning och intar fortsatt beredskap. Beredda, om det behövs, att ta ett nytt MEDEVAC uppdrag i Afghanistan.

Foto SAE: MEDEVAC helikoptern lastar skadade under MEDEX övning

Foto SAE: MEDEVAC helikoptern lastar skadade under MEDEX övning

Jag tillsammans med avgående CO SAE ISAF UH-60 Övlt Jan-Åke Tälle har under en veckas tid genomfört en väl avvägd och planerad HOTO (Hand Over Take Over). Jag kunde efter en veckas drillning i ansvar, rutiner, ledningsförhållanden och uppgifter som förbandets CO, ta över ledarskapet med en god känsla. Jag kände mig förberedd och hade inga problem att säga farväl till avgående chef och önska honom en god resa hem.

Foto SAE: Avgående chef Övlt Jan-Åke Tälle (th) överlämnar  ICEPAC till pågående CO SAE Övlt Jonas Nellsjö (tv).

Foto SAE: Avgående chef Övlt Jan-Åke Tälle (th) överlämnar
ICEPAC till pågående CO SAE Övlt Jonas Nellsjö (tv).

Under min första vecka som chef över ICEPAC besökte Chefen för Flygtaktiks stab Överste Anders Persson förbandet. Min ambition var att ge honom en god inblick i verksamheten och ta del av alla utmaningar som präglar förbandets vardag. Besöket blev lyckat och jag är övertygad om att C FTS känner samma sak. För oss under insats är det viktigt att våra chefer har en så verklig bild över våra problemområden, utmaningar och den miljö vi verkar inom.

Foto CO SAE: C FTS inför en LAO (Local Area  Orientation) flygning med ICEPAC.

Foto CO SAE: C FTS inför en LAO (Local Area
Orientation) flygning med ICEPAC.

För ett år sedan påbörjade förbandet sin uppbyggnad mot att utgöra en svensk MEDEVAC resurs inom RC N (Regional Command North) med basering Marmal. Jag hade förmånen att vara en del av denna uppbyggnad och nu 12 månader senare är förbandet under mitt ansvar. Fram till idag har tre chefer lämnat sin prägel på förbandet. De har gjort detta utifrån sin filosofi kring ledarskap och ansvar. Nu är det min tur att ta över och förvalta allt det positiva som byggts upp, särskilt det goda rykte som förbandet besitter. ICEPAC personal har en hög grad av professionalism och ambition. Under ett år har personalen bidragit till MEDEVAC förmågan i RC N och byggt en stor erfarenhet inom sina särskilda roller. Piloter, tekniker, stabspersonal och ledningspersonal är nu mycket erfarna och har verkligen koll på läget. Rutiner är inarbetade och alla tar sitt ansvar på ett mycket bra sätt. Att få vara chef över ICEPAC är en förmån men innebär också ett stort ansvar.

 

Det är med stolthet jag nu tar över ett välövat och mycket professionellt förband som på ett år etablerat ett mycket gott rykte. Jag har noterat att ICEPAC har blivit ett begrepp inom RC N, ett begrepp som utstrålar erfarenhet, kunskap, professionalism och effektivitet. MEDEVAC måste fungera. MEDEVAC är en förutsättning för de svenska, utländska och afghanska soldater som verkar i Afghanistan. MEDEVAC är en viktig komponent med stort ansvar och ICEPAC uppfyller alla krav på denna förmåga.

Jonas Nellsjö

CO SAE ISAF UH-60

ICEPAC

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • FV-sergeanten 10 april 2014 11:42

    Lycka till under sista tiden, och välkomna hem därefter.

    Men nog har väl den svenska MEDEVACEN varit på MARMAL längre än sedan mars 2013..? Om än med annat callsign och andra helikoptrar

    Intressant skildring av uppdraget, är det från ett skarpt-eller övningsuppdrag?

  • Åsa 10 april 2014 18:54

    Jag tänker på er här i Stockholm! Vi ses när allt är över :)
    Bit ihop det sista och njut av värmen

  • Peter i "holken" 12 april 2014 20:47

    Lycka till Jonas. Fokus hela vägen!

  • Jens Håkansson 14 april 2014 11:13

    Känner mig stolt Janne och önskar Jonas all lycka. Kunde inte vara stoltare över er. Ta min Skype och hör av er. jens_hakansson.

    Flyg säkert som vi alltid gjort. Tragiskt med Tumba. En stor sorg för oss alla. Hör av dig.

    Jens

  • Stefan Stragnefeldt 16 april 2014 07:04

    En ära att få utgöra arbetskollega till er. Var rädda om er och håll säkerheten ända in i kaklet.

    Mvh Strangen

  • Dr Blå 17 april 2014 14:00

    Fundering nr 1!
    Varför denna dräkt på mannen till vänster i bild? Må hända man gödslar uniformspersedlar på chefsligan. Kan tänka mig att det finns yngre kolleger på Malmen som ännu inte fått ut den! Ledarskap?

    Fundering nr 2!
    Hur fördelas flygtiden på helikopterflottiljen nu när det ska dras ner? Kan flygcheferna se sig i spegeln efter att bilan fallit? Gör ni rätt? Flyger tex HKP10 i oförminskad skala?

    Dr Blå

  • Invasionsofficeren 24 april 2014 20:08

    Svar på Dr Blå fundering nr 1!
    Eftersom det är en öken uniform så har inte yngre kollegor på Malmen någon som helst nytta av den. Finns inte så mycket öken i Östergötland vad jag vet. Dessutom avslutas den svenska insatsen i Afghanistan under 2014.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *