7.Transport- och specialflygenheten (TSFE) från F7 är ett försvarsmaktsförband med mycket varierande verksamhet. Nästan dagligen bedrivs verksamhet nationellt och internationellt. Allt från flygunderhållstjänst, transport av rikets högsta ledning till taktiska flygtransporter till Afghanistan. Många av förbandets verksamheter är försvarsmaktsgemensamma men vissa delar spelar vitala roller i flygvapensystemet. Viss verksamhet är beroende eller effektiviseras väsentligt då flera enheter effektivt jobbar tillsammans. Bra exempel på detta är dels flygvapnets signalspaning och luftrumsövervakning och dels lufttankning. Under knappa tre veckor stödjer C-130 Hercules (Tp84) övningen Iceland Air Meet med lufttankningsförmåga. Enheten på plats består av delar ur TSFE stab, underhållskompani och flygdivision. En liten men effektiv enhet löser lufttankning för, i övningen, deltagande Gripenflygplan.
Morgonkaffe över Island i väntan på lufttankning
Under en normaldag genomförs två flygövningspass där två till fyra Gripenflygplan har behov av att fylla på sina bränsletankar. Tidigt på morgonen dras flygplanet ut ur hangaren för att slutföra den dagliga klargöringen. Flygunderhållsstyrkan tillsammans med den tekniska delen av besättningen går igenom hela flygplanet, fyller bränsletankar och kontrollerar lufttankningsutrustningen.
Första delen av flygförberedelserna görs inomhus.
Piloter och TSO går på en morgongenomgång och får dagens order för flyguppdraget. I dag ska vi tanka två Gripar som under passet skall försvara oss från att bli nedskjutna. Vi håller tummarna att dom ska hinna fylla på bränsle under passet. Mer bränsle i Griparna ökar vår chans att ”överleva” väsentligt. Hur det gick kanske dom kommentera senare...
Normalt är vi tvungna att starta lite tidigare än övriga deltagare i övningen då vi flyger hälften så snabbt (ca 500km/h). Norska F-16, Finska F-18 och svenska Gripen brukar ansluta för tankning ca 30 minuter efter att vi startat och kommit upp på rätt höjd. För nuvarande lufttankar vi enbart Gripenflygplan men rent tekniskt kan vi lämna bränsle till de flesta flygplan som använder vårt lufttankningssystem. En framtida mottagare av bränsle skulle kunna kan vara F-18.
I kö bakom finska F-18
I luften förbereder vi oss för tankning och rullar ut två långa slangar med en korg fäst längst ut. I ca 500km/h kan två flygplan i taget få bränsle överfört från vår Tp84. Efter några minuter är Griparna fulltankade och kan fortsätta med sitt planerade uppdrag. Besättningens roll under lufttankningsmomentet är att observera, kontrollera och dokumentera hela förloppet så att både flygsäkerheten är god, effektiviteten är bra samt att räkningen kan skickas till rätt mottagare.......
I observationsområdet under förberedelser för tankning.
Förutom den givande erfarenheten av att samverka med andra delar av flygvapnet så erbjuder Island en fantastisk natur och från luften är landet otroligt vackert. Vädret har under övningen varit mycket bättre än vanligt, blå himmel och en närmast oändlig sikt.
Blå himmel över norra Island
Flygningen ut till övningsområdet tar ca 30 minuter och hemresan lika länge. Efter två lufttankningspass blir kroppen ganska trött och det känns oerhört skönt att hela enheten finns här på plats så att en liten mottagningskommitté väntar oss när vi sakta taxar in på plats på den militära sidan på Keflavik flygplats. Kring en flygpass jobbar en stor mängd människor förutom besättning. ”Någon” skall samla ihop information kring flygningen och planera den, någon annan ska se till att mat, bilar och boende fungerar. Flygplanet har haft reparationsbehov vilket fått flygunderhållsdelarna att jobba på helg och kväll. Trasiga mätare (byttes med en jäkta besättning flåsandes i nacken), byte av frontruta (aluminiumtejp) samt diverse relä och annat smått och gott. Liksom alla system så fungerar helheten bara om alla delar finns på plats. Tack alla för ett kanonjobb!
Mottagning på uppställningsplats: ström, kunskap och glada miner!
För att snabba på härdningen av limmet så har de kreativa flygteknikerna byggt ett värmetält.
Men inte varje dag innebär 12 timmarspass utan helgen erbjuder möjligheter till att se delar av den spektakulära ön. Det finns massor av saker att göra för den äventyrlige. Större delen av Island består av ganska ogästvänlig terräng. Men den som söker kan finna det mesta.
Svavel och värme från jorden inre.
Med hopp om fortsatt vackert väder och bra övningsutbyte.
Per Carlemalm, chef 71 transportflygdivisionen.