Efter två mycket intensiva veckor är flygövningen Arctic Challenge Exercise 2013 avslutad. Den samnordiska övningen ACE 13 är den största flygövningen som genomförs i Europa det här året. Över 2 000 deltagare från fem nationer har deltagit i övningen. Sedan måndag 16 september fram till sista flygpasset i går eftermiddag har vi genomfört över 1 200 flygplanpass och flugit över 2 000 flygtimmar. Inga allvarliga flygsäkerhetshotande händelser har inträffat. Att genomföra så omfattande flygverksamhet med den komplexiteten det innebär att uppträda i stora formationer ställer höga krav på ett professionellt uppträdande av alla deltagare.
Den mycket omfattande flygverksamheten ställer även höga krav på den tekniska tjänsten och i princip alla planerade flygpass har genomförts helt enligt plan. Resultatet är ett mycket gott betyg till alla deltagare, mycket bra jobbat!
Den allmänna uppfattningen från de deltagande nationerna är att övningen har skapat förutsättningar att öva stora sammansatta flygföretag så kallade Large Force Employment, LFE, eller COMAOs under realistiska förhållanden med nästan 70 deltagande flygplan under ett och samma flygpass. Samtidigt har det genomförts högkvalitativa delmoment under passen på förmiddagarna.
Förutom stridsflygplan från de fem deltagande nationerna har även radarlednings- och lufttankningsflygplan deltagit. För att möjliggöra luftrumssamordning och ge AWACS möjlighet att leda flygverksamhet i svenskt luftrum har svenska flygstridsledare befunnit sig ombord på AWACS under varje flygpass. Stridsledningscentralen på Kallax som kallas Eagle, har hela tiden haft beredskap att överta flygstridsledningen om någon av radarledningsflygplanen av någon anledning inte kunnat genomföra uppdraget. Vid ett flertal tillfällen har just det inträffat och våra svenska flygstridsledare har omedelbart och i princip utan tidsfördröjning övertagit ledningen av pågående verksamhet. Eagles agerande har imponerat på deltagarna i övningen. Mycket bra gjort!
De deltagande enheterna har varit baserade på fyra olika flygbaser, Kallax, Rovaniemi, Bodø och Ørland. Det har inneburit att planering, förberedelser och genomgångar efter flygpassen har genomförts med hjälp av videokonferens.
Nedan framgår deltagande nationerna och deras basering under övningen:
UK
USAFE
USAFE
USAFE
Nor
Fin
Fin
Swe
Swe
Swe
Swe
Swe
NATO |
6.sqn
493.sqn
494.sqn
351.sqn
132 AW
FS11
OT
171.sqn
211.sqn
212.sqn
OT/E
71.sqn
AWACS |
8 Typhoon
8 F-15C
10 F-15E
2 KC-135
8 F-16
8 F-18
2 F-18M2
6 Jas 39C
4 Jas 39C
6 Jas 39C
4 Jas 39C
1 ASC 890
2 E-3A |
Luleå
Bodø
Bodø
Ørland
Bodø
Rovaniemi
Bodø
Rovaniemi
Luleå
Bodø
Luleå
Luleå
Ørland |
I skrivande stund startar våra svenska JAS 39 Gripen från Bodø och kommer efter en vacker överflygning av basen återvända till F 21. Efter hand kommer all personal återvända till sina respektive hemmabaser runt om i Europa.
Som ansvarig övningsledare, eller Exercise Director som det heter på engelska, känns det skönt att kunna sammanfatta de senaste två veckorna som en mycket lyckad övning med bra övningsutbyte och ett mycket säkert genomförande på alla sätt. Vi kommer naturligtvis utvärdera övningen och ta tillvara erfarenheterna för att ACE 15 ska bli en ännu bättre övning.
Jag vill framföra mitt stora tack till alla deltagare för er insats och för att ni har bidragit till att göra övningen möjlig och till den stora succé den blev.
Överste Fredrik Bergman
EXDIR ACE 13