På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Nato Days 2013, Ostrava, Tjeckien

FVI Sekreterare

TSFE, Transport- och Specialflygenheten vid F7 fick uppdraget att med Hercules 842 delta i Nato Days i Ostrava som ligger i östra Tjeckien. Arrangemanget kan liknas med en Försvarsmaktsdag men med fler som till exempel polisen som genomför förevisningar och ställer ut.

För vår del var det ett kombinationsuppdrag då vi på vägen ner först flög till Payerne i Schweiz och lastade av utrustning. Därefter fortsatte vi till den tjeckiska Gripenflottiljen i Caslav i Tjeckien. Där möttes vi av Suportgruppspersonalen men hade också möte med Gripendivisionen. Efter genomgången genomfördes två flygpass då tjeckiska Gripen övade lufttankning. Efter det andra passet med lufttankning landade vi på Ostrava.

Både lördag och söndag genomfördes som ett moment i flygdagen en lufttankningsdemonstration där 842 flög förbi med slangarna ute följda av två tjeckiska Gripen. Dessa var pga den låga höjden då inte anslutna.

DSC_1828 korr

Sveriges representation i luften omfattade också Swedish Air Force Historic Flight som visade upp SK60 med de ursprungliga franska motorerna såväl som Viggen. Den senare gjorde som vanligt ett stort intryck.

Ett arrangemang som detta är i Tjeckien en folkfest. Utbudet är i stort sett obegränsat. Inte mindre än 145 000 besökare räknades in.

Hemresan på måndag inleddes med en ytterligare samövning med den tjeckiska 211:e divisionen.

De tjeckiska piloterna visade att de uppskattade samövningen och hoppas det goda samarbetet kan fortsätta även vad gäller lufttankningsutbildning.

DSC_1707 korr[1]

För besättningen på Swedforce 842,

Håkan Brandt

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Tamas Feher from Hungary 5 oktober 2013 23:45

    Dear Sirs,

    NIce photos of the czech, but... The lack of actual aerial refueling activity of Hungarian Air Force Gripens makes SAAB and Sweden vulnerable to propaganda attack, because the "JAS 39 EBS-HU" variant was specifically re-manufactured from JAS-39A to incorporate an aerial refueling boom assembly!

    Therefore it is easy for anglo-saxon military aviation competitor companies to claim that Gripen is a "paper tiger", which has the extendable member, but it is impotent to act with it... It is the fault of Sweden if the worldwide Gripen operators are not encouraged and assisted in realizing the fullpotential of their fighter jet planes!

    Best Regards: Tamas Feher from Hungary.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *