SAE ISAF UH-60 har nyligen genomfört sitt första forward MEDEVAC uppdrag i Afghanistan. Det rörde sig om soldater som skadats i en alvarlig trafikolycka under tiden de svenska sjukvårdshelikoptrarna stod i beredskap
Larmet om MEDEVAC skickades till SAE OPS (operations) i form av en ”nine-liner”, ett fastställt rapportformat som beskriver alla fakta som finns kring den förestående transporten. Här framgår typ av skada, plats för landning, kontaktuppgifter till markförbandet mm.
Ansvarig planeringsofficer i OPS:et uppdaterar, tillsammans med underrättelsebefäl och meteorolog, uppdragschefen om de senaste förändringarna avseende hotbild, väderläge och egen verksamhet. Aktuella frekvenser, kryptonycklar mm kontrolleras ytterligare en gång. Läkaren förbereder det medicinska teamet (läkare och sjuksköterska) genom att läsa in sig på informationen om patienternas tillstånd och typ av skador. Därefter åker uppdragschefen och läkaren ut till de nu uppstartade helikoptrarna.
Under tiden påbörjas uppstarten av två stycken HKP 16 som, tillsammans med en reservhelikopter, står klara på MEDEVAC-plattan i anslutning till startbanan. De inövade checklistorna rullas igenom, uppdragsspecialisterna förbereder helikoptrarnas kulsprutor och kontrollerar annan uppdragsutrusning en sista gång.
MEDEVAC helikoptrar har förtur och kan lyfta direkt, varje sekund är dyrbar. Inom 15minuter från det att larmet gick är helikoptrarna i luften och på väg och inom ”the golden hour”, den första kritiska timmen, är patienterna omhändertagna och på sjukhuset i Marmal.
Jag kan som förbandschef konstatera att våra förberedelser, både hemma i Sverige och här på plats i Afghanistan, har lett fram till en insatsberedd helikopterenhet som nu levererar forward MEDEVAC på plats i Afghanistan. Vi har nu även visat att vårt koncept fungerar i verkligheten. All personal på förbandet gör ett utomordentligt bra jobb. Vi fortsätter nu, under pågående beredskap, att vidmakthålla våra färdigheter samt att utveckla vår förmåga ytterligare.
Lars Eklind
Chef SAE ISAF UH-60