Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

HKP 16-förbandet genomför skarpt MEDEVAC-uppdrag i Afghanistan

lassejansson

blogg första forward MEDEVAC bild 2.jpg

SAE ISAF UH-60 har nyligen genomfört sitt första forward MEDEVAC uppdrag i Afghanistan. Det rörde sig om soldater som skadats i en alvarlig trafikolycka under tiden de svenska sjukvårdshelikoptrarna stod i beredskap

Larmet om MEDEVAC skickades till SAE OPS (operations) i form av en ”nine-liner”, ett fastställt rapportformat som beskriver alla fakta som finns kring den förestående transporten. Här framgår typ av skada, plats för landning, kontaktuppgifter till markförbandet mm.

Ansvarig planeringsofficer i OPS:et uppdaterar, tillsammans med underrättelsebefäl och meteorolog, uppdragschefen om de senaste förändringarna avseende hotbild, väderläge och egen verksamhet. Aktuella frekvenser, kryptonycklar mm kontrolleras ytterligare en gång. Läkaren förbereder det medicinska teamet (läkare och sjuksköterska) genom att läsa in sig på informationen om patienternas tillstånd och typ av skador. Därefter åker uppdragschefen och läkaren ut till de nu uppstartade helikoptrarna.

Under tiden påbörjas uppstarten av två stycken HKP 16 som, tillsammans med en reservhelikopter, står klara på MEDEVAC-plattan i anslutning till startbanan. De inövade checklistorna rullas igenom, uppdragsspecialisterna förbereder helikoptrarnas kulsprutor och kontrollerar annan uppdragsutrusning en sista gång.

MEDEVAC helikoptrar har förtur och kan lyfta direkt, varje sekund är dyrbar. Inom 15minuter från det att larmet gick är helikoptrarna i luften och på väg och inom ”the golden hour”, den första kritiska timmen, är patienterna omhändertagna och på sjukhuset i Marmal.

Jag kan som förbandschef konstatera att våra förberedelser, både hemma i Sverige och här på plats i Afghanistan, har lett fram till en insatsberedd helikopterenhet som nu levererar forward MEDEVAC på plats i Afghanistan. Vi har nu även visat att vårt koncept fungerar i verkligheten. All personal på förbandet gör ett utomordentligt bra jobb. Vi fortsätter nu, under pågående beredskap, att vidmakthålla våra färdigheter samt att utveckla vår förmåga ytterligare.

Lars Eklind
Chef SAE ISAF UH-60

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

15 kommentarer

  • Kastmark 10 maj 2014 05:07

    Ambulanshelikoptrar I Sverige, Norge oxå tar den tid de behöver innan de startar. Läser om 3 minuters startberedskap....
    Har ingen erfarenhet av att flyga i Afganistan men att jämföra vad våra pojkar gör där med civil ambulansflygning är att förolämpa vår insats med Hkp 15.
    Har flugit en del ambulans civilt... Har aldrig hört talas om 3 minuters start tid. Ett sådant krav är en inbjudan till en olycka..
    Tur att vi har mer sansade pojkar därnere som inte lyssnar eller läser trams.
    Jobbar utomlands med en hel del ex US Marines och US Army killar. De har inget annat än gott att säga om svensken i Afghanistan. Blir trött av trams..

  • Björn 29 april 2014 15:17

    Hej Daniel,

    Nog tycker jag att Jan har fått rätt bra svar på sin ursprungliga jämförelse med civil ambulanshelikopterverksamhet. Sen är det nog mest en fråga om vad man själv tycker och tror om hotbildens inverkan på tiden som förflyter innan man kan vara i luften, på väg mot "patienten".

    Strävan är alltid att minimera tiden så att man kan komma iväg på kortare tid, men även om man kontinuerligt håller sig informerad om den övergripande aktuella hotbilden i områden så kan just den minutoperativa och lokala hobilden (flygvägar, landningsplats) vara av särskilt intresse för uppdragets genomförande och ställa särskilda krav på förberedelser inför aktuellt uppdrag.

  • Daniel 21 april 2014 10:32

    Det roliga är att ingen har något vettigt svar till Jan Burman men ändå klankar ned. Tycker han ställer väldigt bra fråga, är det hög prio på medevac (vilket borde vara) bör flygförarna var påklädda och om inte sitta i, iallafall sitta inom 30 sekunders spring avstånd. Utrustning bör vara packad osv.. varför skall det ta sån tid? Gå igenom checklistan så att bara motorstart kvar. Oavsett om man flyger i Sverige eller Afghanistan så bör hkp:n kunna vara i luften inom säg max 5 minuter.

  • Felix 16 februari 2014 22:24

    vad krävs för att bli uppdragsspecialist på HKP-16, hur lång är utbildningstiden (jag vill bli dörr skytt) skulle vara jättetackssamt om ni svarade!!

  • SPACEMAN 8 maj 2013 19:51

    Jan Burman!
    Du är rolig!
    Fortsätt jämföra svensk helikoptrerambulans med MEDEVAC-uppdrag i AFG.
    Jag vill läsa mer.

    / SPACEMAN

  • Jan Burman 1 maj 2013 14:15

    Jag är fullständigt övertygad om att vi inte gör bort oss i något avseende. Men förklara gärna vad det är för förmåga vi numera har som inte flygvapnets och marinens räddningstjänst hade redan innan. För kännedom måste en räddningshelikopter vara i luften inom fem minuter efter haverilarm när flygvapnet övar. Som jag tidigare sagt är gränsen 3 minuter för den civila räddningstjänsten. Vad jag kan se är det bara det faktum att ni monterat en kulspruta i dörren den enda yttre skillnaden. I övrigt tar ni hel 15 minuter på er att komma i luften, detta tycker jag låter otroligt mycket. Att ni flyger under en annan hotbild är ingen nyhet, men detta förklarar inte dröjsmålet med att komma i luften. Hotbilder som sådant är ju minutoperativ information och ingenting som man hinner inhämta just innan start, det måste man vara uppläst på redan innan. Sedan kan det kanske vara intressant att känna till de internationella reglerna kring Medevac som klart säger att det inte får finnas beväpning på ett Medevacfordon. Det skall också vara utmärkt att det rör sig om ett Medevacfordon. Nåväl, detta om detta men gärna en förklaring till vilken ny kunskap och förmåga vi fått som vi inte hade tidigare.

  • Margareta Sjöberg 1 maj 2013 07:54

    Jag har haft förmånen att tjänstgöra som Shift Officer i RC N PECC (Patient Evacuation Coordination Cell) på Camp MARMAL och få vara med vid SAE ISAF UH-60 uppstart som Forward MEDEVAC i Afghanistan.

    En begäran om MEDEVAC (Medicinsk Evakuering) kommer till PECC i form av en 9-line från ett drabbat förband på fältet. I PECC görs en snabb bedömning vilken Forward MEDEVAC enhet som ska genomföra uppdraget och tillsammans med CJOC (Combine Joint Operation Centre) får MEDEVAC enheten klartecken för uppdraget.

    Det krävs att PECC snabbt ger MEDEVAC enheten information om incidenten för att tjäna tid så att soldaten snabbt kan komma till sjukhusvård.

    Jag känner mig väldigt stolt att vara Svensk med en sådan proffisionell Forward MEDEVAC enhet som SAE ISAF UH-60 har visat upp där de tillsammans med bl.a. USA delar på denna uppgift i vårat område i Afghanistan.

    Tack för vår tid tillsammans.
    Ni gör skillnad!!

  • Invasionsofficeren 29 april 2013 17:53

    Så fort man i Sverige talar om att man gör något bra är det alltid någon som skall klanka ner på det. Jantelagen levererar FETT!! Har Jan Burman varit i Afghanistan själv?? Det går inte att jämföra ett uppdrag i Sverige med ett i Afghanistan. Sverige har fått en förmåga som vi inte haft tidigare och gjort detta på rekordtid.

  • Jan-Åke Tälle 27 april 2013 10:39

    Det är med stolthet man tillhör hkpflj och 2.hkpskv. "Vi gör skillnad" är en slogan som faktiskt betyder något och vår verksamhet faller väl inom den. När man som ni därnere genomför skarp verksamhet förstår man varför vi finns till. Samtidigt som ni gör ett fantastiskt jobb därnere kämpar vi vidare, på hemmaplan, med att förbereda och träna fler insattsberedda besättningar, Hkpuhplutoner och Ops-personal i sina respektive befattningar. Det vill säga vår "kärnverksamhet". Bra jobb!

  • Jan Burman 26 april 2013 08:56

    Men hotbilder måste man ju hålla sig aujour med kontinuerligt, går knappast att göra detta i samband med larmet. Vad jag menar är att själva utryckningen som sådan knappast skiljer sig. Ambulanspersonalen och piloten måste sitta i helikoptern inom högst 120 sek för att travet exempel. Dom måste väl även de sätta sig in i vädersituation lägesorientering och dylikt. I Afghanistan har vi en hotbild på somliga ställen, men varför dröja med att komma i luften av den anledningen. I Afghan har man rena stridsledningen och öken med berg medan ambulanshelikoptern får letacsig fram själv i terrängen utan hjälp av någon annan. Missförstå mig nu inte, jag vill inte nedvärdera någon men seriöst, varför det sån grym tid för Medevac besättningen att komma i luften. Betänk att för en svårt skadad person är bokstavligt talat varje minut livsavgörande. Går det inte att vara så förberedd och mer i startgroparna att man åtminstone kommer i luften betydligt fortare. Sedan kan man väl i luften inhämta minutoperativ information.

  • Björn 25 april 2013 09:06

    Jan, den jämförelsen haltar betydligt och bör därför alls inte göras då hotbilden för en "svensk ambulanshelikopter" måste anses som helt obefintlig.

    Att ge sig iväg på ett MEDEVAC-uppdrag liknande det ovanstående utan att först sätta sig in i aktuellt läge kan resultera i en ännu sämre situation, därför är denna "planeringstid" vital.

    SAE ISAF UH-60, ni har gjort ett bra första jobb och kommer säkerligen göra det flera gånger under tiden i Afghanistan. Ni behövs och gör skillnad.

  • Soffsittaren 24 april 2013 17:51

    @Burman: Det föreligger kanske en viss skillnad att med ambulanshelikopter lyfta mot en trafikolycka på E20, och som militär MEDEVAC lyfta på upp ett uppdrag i krigszon...men det är klart ambulanshkp är duktiga killar dom med.

  • Magnus Westerlund 24 april 2013 11:36

    Bra jobbat! All proffesionalism jag sett under era förberedelser har gett resultat.
    Lycka till i den fortsatta tjänstgöringen! Er närvaro gör skillnad.

    Magnus Westerlund, C Hkpflj

  • Herr Flax 23 april 2013 23:10

    Sen verkar kanske en svensk ambulanshelikopter i en miljö som ställer lite annorlunda krav än de som våra killar och tjejer möter i Afghanistan. Jämförelsen haltar ganska kraftigt. Fordonet och huvudsyftet är detsamma, i övrigt få likheter.

  • Jan Burman 23 april 2013 11:46

    Ja det är säkert bra, men bara för jämförelsens skull måste en Svensk ambulanshelikopter vid olyckor vara i luften inom 3 minuter.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *