Idag klockan 1930 svensk tid landade fyra av de åtta Gripenplan som vi använt under Red Flag in på Lajes på Azorerna. De hade då tillbringat drygt fem timmar i luften och tillsammans genomfört 8 lufttankningar. Flygvapnet har nu för andra gången korsat Atlanten med stridsflyg.
Vår ursprungsplan var att påbörja ombaseringen hem redan lördag morgon 0700 Las Vegas-tid. Tyvärr fick våra tankerflygplan problem och vi blev ett dygn försenade. Flygplanen lyfte från Nellis söndag morgon och tanken var att de skulle landa i Bangor, Maine, i östra USA. Ett av våra JAS fick dock tekniska problem halvvägs så samtliga flygplan landade på Offutt AFB utanför Omaha, Nebraska.
Vi kom halvvägs till Bangor dag ett. Övernattning på Offutt AFB.
Efter några timmars felsökning och fixande av vår tekniska personal var flygplanen redo för fortsatt färd mot Bangor måndag morgon. Cirka 1530 Eastern time landade det sista flygplanet i Bangor och personalen kunde dels göra de sista förberedelserna för resan över Atlanten och sedan gå i vila. Det gäller att försöka få sin nattvila eftersom att vi fortsätter att tappa tid på resan österut. Det skiljer fyra timmar mellan Bangor och Lajes.
Tankning pågår någonstans över östra USA.
Resan till Bangor gick enligt plan. Planen landade ner måndag eftermiddag och vi hade gott hopp om att kunna lyfta över hela förbandet under tisdagen. På morgonen var alla åtta igång, men sedan fick vi åter problem med ett flygplan. Den ena gruppen startade mot Lajes, men den andra gick ej att få i ordning för ombasering under dagen. Det kan tyckas märkligt att vi hela tiden stöter på problem, men alla stridsflygsystem råkar ut för störningar. Detta är vår vardag. Den stora skillnaden just nu är att vi sänkt vår toleransgräns för att säkerställa en säker resa och vi har inte tillgång till reservdelar på samma sätt som hemma.
Nu återstår endast en delsträcka för halva förbandet innan de åter är tillbaka på F17. Planen är att ta en vilodag på Lajes för att personal och flygplan ska vara i form för den sista sträckan. Det är inte bestämt när på torsdag som den första gruppen startar mot Ronneby. Faktorer som väder, vind och turbulens kan påverka beslutet. Förbandet har däremot inte tiden mot sig på samma sätt som innan eftersom att det endast skiljer två timmar mellan Lajes och Ronneby. Det återstår att se när nästa grupp korsar Atlanten, men vi har fortfarande gott hopp om att alla ska kunna ta helgvila hemma.
Vi är åtta stycken som är kvar på Nellis. Idag, tisdag, har en AN-124 anlänt och all utrustning är lastad. Nu återstår endast några små detaljer och sedan är vi redo att lämna Las Vegas 0700 i morgon bitti för en flygning till Washington som blir vårt första stopp på resan hem.
Anders Segerby
Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2